vecka 10, internationella endometriosveckan

Jag har alltid haft hemskt mycket mensvärk. Sådan mensvärk som Burana eller Panadol inte överhuvudtaget rår på. Redan från början hindrade den mig från att leva normalt de första dagarna av mensen. Nästan varje månad tvingades jag vara borta åtminstone en dag från skolan för att jag inte kunde gå eller stå ordentligt. Jag kunde ligga i sängen och skaka utan att kunna ta mig till rummet bredvid efter värktabletter. Jag har flera gånger svimmat av smärtorna. Hinner jag inte ta en värktablett i tid gör värken att jag till slut spyr. Jag har bytt värktabletter och fått ökad dos otaliga gånger, när de gamla plötsligt en dag inte längre fungerat. För drygt en månad sedan fick jag veta något som jag redan antagit i flera år, nämligen att jag lider av endometrios.

Endometrios är en sjukdom där delar av livmoderslemhinnan vandrar ut från livmodern, längs äggledaren och lägger sig på andra ställen i kroppen, där den bildar cystor. I samband med mensen blöder också cystorna och det här kan ge otroliga smärtor. Smärtorna kan även kännas vid andra tidpunkter än under mensen och kvinnor med kraftig endometrios kan få kroniska smärtor. Andra symptom på sjukdomen är smärtor vid penetrerande sex, buksmärtor, tarmbesvär eller smärta när man går på toaletten. Ungefär en tiondel av kvinnor i fertil ålder beräknas ha endometrios. Bland ofrivilligt barnlösa är andelen drygt en tredjedel.

Tyvärr finns inget bot mot sjukdomen, bara olika sätt att lindra symptomen. Först och främst kan man lindra symptomen med smärtstillande mediciner, vilket inte gör annat än lindrar smärtorna. En annan metod är att med hjälp av hormonbehandlingar minska (eller helt ta bort) mensblödningen och på så sätt svälta ut cystorna. En tredje form att lindra symptomen är genom kirurgi. Ingen av metoderna tar bort symptomen för gott, men lindrar eller eliminerar dem för en kortare eller längre period. Vid behandling minskar risken för kronisk smärta, därför är det bra att kontakta sjukvården för utredning om man har symptom som tyder på endometrios.

Att sjukdomen inte syns på utsidan betyder inte att den inte finns, eller känns. En ökad medvetenhet om sjukdomen kan göra att fler kvinnor får hjälp och lindring för sina besvär, och slipper leva i ett återkommande helvete varenda månad, eller dag.

16 reaktioner till “vecka 10, internationella endometriosveckan

  1. ”…Bland ofrivilligt barnlösa är andelen drygt en tredjedel….”
    Vad menas med ”ofrivilligt barnlösa” i det här sammanhanget? Och skiljer sig statistiken då för frivilligt barnlösa (barnFRIA)

    1. endometrios kan göra det svårare att bli gravid, ”ofrivilligt barnlösa” syftar på kvinnor som har svårt att bli eller inte alls kan bli gravida. jag skulle anta att andelen bland frivilligt barnfria ligger på 10%, som andelen av kvinnor överlag.

  2. Ett utmärkt exempel på att det finns alltid någon som har det värre än en själv. Mina egna smärtor är ingenting jämfört med de helvetesplågorna du beskrev. Smärtlindrande kramar från Seinäjoki! :3

  3. Väldigt starkt att du tog upp det här! Jag tror att det här är någonting som många tjejer/kvinnor känner igen sig i men inte talar högt om. Men sen är du ju som bekant inte den som tvekar att föra upp jobbiga ämnen till ytan heller. :) Många kramar från Vasa också!

    1. nå tack! mens och problem som har med kvinnokroppen att göra är så otroligt skambelagda att de utan tvekan behöver lyftas fram mer i ljuset och eftersom jag inte tror på att tiga ihjäl ämnen som är jobbiga försöker jag dra mitt strå till stacken :) kramar tillbaka till vasa!

  4. Gissar att du har testat det mesta i smärtlindringens väg? Hur som helst, om du inte testat att äta några bitar färsk ingefära så vill jag tipsa dig om det. Det har gjort att jag inte måste ta smärtlindande för mensvärk längre. Har inte haft såna smärtor som du beskriver här, men nog ganska ordentliga. Kram och tack för att du tar upp sånt här och upplyser folk som inte vet :)

Kommentera

