vithetsnormen

Blev igår obehagligt medveten om hur fast förankrad vithetsnormen är i mitt huvud. Läste en artikel som diskuterade en mejlinglista för sydasiatiska kvinnor och blev förvånad när skribenten beskrev sig själv som just en sydasiatisk kvinna. Fram till dess hade jag helt kallt antagit att hon var av västerländskt ursprung och hur mycket jag än vill kan jag inte påstå att mitt antagande skulle vara en engångsföreteelse. Fan vad jag måste skärpa mig.

3 reaktioner till “vithetsnormen

  1. Jag tycker inte det är något fel i att anta att en person är något som en övervägande majoritet av befolkningen är (vare sig det är vit, hetero eller precis vad som helst). Om det sedan visar sig att personen är något annat – then so be it, då vet man det, men bara för att ens hjärna råkar arbeta enligt statistiska sannolikheter betyder det inte att man automatiskt ser ner på en person (eller grupp).

Kommentera

