hbt- kompetens inom gynekologin

Bloggen Fitt for fight kör för tillfället med temat fittvård och publicerar läsarnas berättelser om positiva och negativa gynupplevelser. Jag började fundera över mina egna erfarenheter i kontakt med gynekologer och drog mig till minnes en av de få gånger jag faktiskt känt att vårdpersonalen ansträngt sig lite för att vara till hjälp.

För några år sedan besökte jag en ny gynekolog vid HVC och efter att hon gjort det hon skulle mellan mina ben började hon fråga om preventivmedel (kondomer och p-piller, as usual). För att testa hennes HBT- kompetens kontrade jag med frågan hur man skyddar sig när man ligger med en annan kvinna. Gynekologen blev lite ställd och erkände att hon faktiskt inte vet. Lite besviken, men ingalunda förvånad, lämnade jag mottagningen.

Några dagar senare fick jag ett brev på posten, i vilket nämnda gynekolog berättade om slicklappar och hur man bäst undviker könssjukdomar om man har sex med andra kvinnor. Även om jag själv redan visste att man ska testa sig regelbundet, avstå från slemhinnekontakt när man har sår och blåsor, använda kondom på delade sexleksakter samt komma ihåg att menssex speciellt vid tillfälliga sexuella relationer kan vara risky business blev jag sjukt glad över att hon faktiskt orkat ta reda på. För även om det inte spelade någon roll för mig kan gynekologen med sina nya kunskaper kanske hjälpa någon annan.

2 reaktioner till “hbt- kompetens inom gynekologin

  1. ”…menssex speciellt vid tillfälliga sexuella relationer kan vara risky business …”

    Det visste jag faktiskt inte! Jag har inget minne alls att det skulle ha nämnts i sexualundervisningen.
    Det har aldrig riktigt varit aktuellt för egen del men väldigt bra att veta.

    1. har inte själv heller något minne av att det skulle nämnts i sexualundervisningen, men så har ju sexualundervisningen inte direkt rykte om sig att vara så omfattande heller…

Kommentera

