en tanke…

Vid vilka tillfällen spelar kön egentligen roll?

11 reaktioner till “en tanke…

  1. Hmm, bra fråga. Jag kommer inte på ett enda exempel där könet skulle spela en signifikant roll, förutom vid personlig attraktion, men det är väl knappast någon annan som behöver bry sig om vem jag känner mig attraherad av. Yrken, fritidsintressen, hushållssysslor… hmm… funderar högt ;) Där brutal kraft behövs (skogsarbete, tunga lyft, ect) ligger förvisso många killar bättre till, men det utesluter ingalunda att starka tjejer tar sig an sådana uppgifter. Ibland spelar könet roll i situationer där man ska behandla intima eller privata saker, ofta hälsorelaterade grejer, då många känner sig mer bekväma med att prata med nån av samma könstillhörighet.

  2. När man skall donera sperma.
    När man skall ha ”Karakvälld”
    När man skall byta om i simhallen
    När ”årets flyktingkvinna” utses
    I en hel del idrottsgrenar

    Skall försöka komma på fler :P

  3. förutom de banala som när det gäller omklädningsrum så tror jag att jag sku svara: när det gäller att tala om brutala saker och brutalitet i ett sällskap som förstår sig på och uppskattar ämnet, där brukar kvinnors närvaro leda till besvikelser.

      1. det handlar om ifall du vill ha ett preskriptivt eller deskriptivt svar. ett preskriptivt beskriver verkligheten så som den svarande önskar att den vore, det deskriptiva så som den är (dvs. den bild som den svarande har fått av verkligheten). mitt svar är deskriptivt, berättar om var jag har märkt att kön spelar roll.

        i sällskap med endast män har jag kunnat konstatera att diskussioner om våld t.ex. ofta kan pågå ostörda av utbrott om hur äckligt, ohyggligt eller fel det är. med kvinnor närvarande har det här sällan (eller aldrig, kan inte komma ihåg en enda gång faktiskt, och that’s not cause of lack of trying) lyckats.

        så ja, jag måste svara att kön spelar roll när det handlar om att hitta ett sällskap där det går bra att tala om brutalitet i ett uppskattande tonfall. (eftersom betydelsen av kön eller andra gemensamma nämnare alltid är en fråga om sannolikheter, inte absoluta skillnader)

  4. I en hel del diskussioner kring ”patriarkatet”/våldtäkt etc.

    Jag har t.ex en hel del gånger läst att som man kan man omöjligtvis förstå eller sätta sig in i hur det är för kvinnor. Därmed ogiltigförklaras alla ens åsikter och/eller kommentarer innan man ens sagt något, endast utifrån kön.

    1. personligen tror jag att det finns många upplevelser kvinnor haft som män inte kan sätta sig in i eller förstå, men detsamma gäller garanterat också andra vägen. (och om man ser till individnivå kan man ju aldrig, oberoende kön eller andra faktorer, krypa in i någon annans skinn och uppleva och känna detsamma som individen ifråga) men att ens åsikter ogiltigförklaras eller totalt ignoreras för den sakens skull faller nästan in under benämningen härskarteknik…

Kommentera

