tvångssterilisering av transpersoner inte längre lagligt i sverige

Nu är det bara att hålla tummarna för att man i det här landet snart också inser att tvångssterilisering faktiskt inte är så riktigt shyst.

tvångssterilisering

3 reaktioner till “tvångssterilisering av transpersoner inte längre lagligt i sverige

  1. Nu får du inte tro att jag försöker låta spydig, för så är inte fallet. Det här är helt enkelt en tanke som slog mig just nu. En person, som är född till kvinna, opererar om sig till man. Hon kallar sig då för man, även om hon i min mening fortfarande är en kvinna, men det är en annan diskussion. Det jag då undrar är, om hon blir gravid, kallar hon sig då för mamma eller pappa till barnet? Hon föder ju barnet, trots att män(pappor) inte kan bli gravida. Men kan män vara mammor?
    Detta är säkert individuellt, men vet du vad transpersoner anser rent generellt och i så fall vilka argument personen använder sig utav?

    Jag är helt okunnig inom detta område, och antagligen verkar jag helt tappad för dig just nu, men skulle ändå uppskatta om du svarade.

    1. tyvärr har jag lite svårt att svara på det där, eftersom jag faktiskt aldrig diskuterat just det med någon som är transsexuell eller har mer erfarenhet av transsexualitet.

      värt att påpeka här är kanske att steriliseringskravet i praktiken också innebär att man inte får frysa ner äggceller eller spermier för senare bruk om man vill byta juridiskt kön. man måste alltså helt sakna förmåga att på något sätt få biologiska barn.

Kommentera

