en istället för man

För att få språket så könsneutralt som möjligt använder vissa av de bloggar jag läser ordet ”en” istället för ”man”. Några tankar om det?

10 reaktioner till “en istället för man

    1. tror nog det till stor del är en vanefråga, för märker att jag själv nu har lättare att läsa texter där det används ”en” istället för ”man”, än jag hade för några månader sedan. måste ändå erkänna att det ännu inte flyter på riktigt smidigt.

  1. Språkfördärvare är väl första ordet jag kommer att tänka på.
    Men var och en gör som man vill givetvis.
    Ser dock inte att arbetslivet skulle fungera för min del ifall jag t.ex. slutade använda ordet ”jag” och istället övergick till att hänvisa till mig själv i tredje person.
    ”Jean tycker det precis som med hen är att fördärva språket enbart för att försöka bevisa en point.”
    Jean anser dock att en får göra som en vill, men en bör vara medveten om att resten av världen kanske uppfattar hen som hjärnskadad.

  2. Personligen tycker jag att många av de här nya omskrivningarna (inklusive ”hen”) alltför ofta bara handlar om lathet och/eller okunskap om språkbruk. Jag har t.ex sett ”hen” användas nästan ”med våld” i fall där texten skulle ha flytit mycket bättre genom att istället skriva om meningen i passiv form.

    Att använda ”en” istället för ”man” låter i mina öron som något direkt taget från engelskan, där ”one” kan användas i betydelsen ”man”.

    1. att tvinga in ord på ställen där det skulle funkat betydligt bättre på något annat sätt är bara att göra det svårt för sig själv, och andra.

  3. Jag använder en istället för man i skrift, men bara på bloggen. Tycker inte att det försvårar språket eller läsningen, snarare tvärtom. Annars säger jag man av ren vana.

    Använder hen istället för den, kan jag väl säga. Inte istället för hon eller han. Exempelmening:
    Om jag ska försöka nå fram till ett litet barn, använder jag mig ofta av ett enklare språk för att hen ska kunna hänga med i mitt resonemang. AWESOME

    1. det har nog säkert också mycket att göra med hur mycket man väljer att skriva om meningarna, för byter man bara ut ”man” mot ”en” utan att ändra meningen desto mer blir det i de flesta fall ganska klumpigt. likaså om man använder ordet upprepade gånger i samma mening (vilket man ofta gör med ”man”).

      (hade faktiskt inte reagerat på att du använder dig av ”en” istället för ”man”, med andra ord gör du det grymt smidigt!)

  4. För att illustrera hur man kan skriva om samma mening i passiv form –

    ”Vid samtal med små barn, är ett enklare, mer lättförståeligt språkbruk att föredra”.

    Psssiv form ger texten en mer ”formell” känsla, vlket jag personligen understöder eftersom jag anser att skriftspråket håller på att förslappas och efterliknar talspråk allt mer.

    1. jag tycker för min del inte om när språket på bloggar blir alltför formellt, hellre ser jag att det är lite mer ledigt och personligt (men ändå grammatiskt korrekt!) istället för att för mycket likna alla de akademiska texter jag läser.

Kommentera

