svar på frågestunden

Frågestunden blev riktigt lyckad och jag tackar skitmycket för alla intressanta frågor!

Kallar du dig feminist och hur länge har du varit det isf?

Japp, jag kallar mig själv feminist och har gjort det sedan 2009, om jag inte minns helt fel.

Har du någon gång prövat ha sex med en tjej?

Med tanke på hur du ställer frågan, vad får dig att tro att jag prövat ha sex med en kille?

Vad tycker du om användning om ordet ”hen”?

Eftersom jag skriver väldigt mycket och tycker det är klumpigt att skriva något i stil med ”hon eller han” är jag mer än nöjd åt att ordet börjar användas mer och mer. Det är väldigt smidigt och det tror jag också alla hen- motståndare skulle inse ifall de kikade ut ur sin bubbla.

Hur gammal är du?

22

Vad tycker du om program som t.ex. Bonde söker fru och motsvarande?

Jag tycker inte om dem och undviker att se på dem, har dock svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör mig illa till mods.

Minns jag fel, eller är du vegeterian? Varför isf, hur hur länge har du varit det?

Jag kallade mig vegetarian en period under 2011, men gör det inte längre. Främst var det av hälsoskäl och numera försöker jag av samma orsak äta till störst del vegetariskt även om jag då och då äter kött.

Vad anser du om unga mammor? Kan man vara redo för barn när man är 15 år?

Jag skulle aldrig rekommendera någon att bli förälder så ung, eftersom man tvingas växa upp för fort om man i mitten av sina tonår ska ha ansvaret för ett annat liv. Men jag tvivlar inte på att en 15- åring kan vara en bra förälder, med rätt stöd och hjälp. Mognadsnivå och dylikt är dessutom helt individuella, med andra ord kan somliga 15- åringar vara mognare än någon som är dubbelt äldre.

Har du någon gång upplevt att folk har fördomar om dig för dina starka åsikter? Vilka isf?

Några gånger har jag träffat på personer som tror jag är en rabiat manshatare när de får reda på att jag är feminist. En gång var det också en som absolut inte kunde tro att jag var feminist, för jag ”såg ju inte ut som en”. Förutom det kan jag faktiskt inte minnas något speciellt.

Tror du att vårt samhälle någon gång kommer att bli jämnställt?

Först den dag när kön inte ses som någonting annat än vad det de facto är, olika könsorgan, tror jag det är helt möjligt. Och jag tvivlar lite på att den dagen kommer…

Tror du att vårt samhälle någon gång kommer att 100 % acceptera homosexualitet?

Vårt samhälle blir mer och mer accepterande mot sexuella minoriteter och jag hoppas att det någon gång i framtiden kommer en dag när könet på den man älskar inte spelar någon roll. Tvivlar dock på att den dagen kommer under min livstid.

Anser du dig vara bra att argumentera för din sak?

Relativt. Jag är dock sämre på att argumentera i tal än i skrift, eftersom jag har en liten släng av hett temperament.

Läser du Lady Dahmers blogg?

Yeps.

Vad tycker du om alla dessa facebookinlägg om de omtalade rasistiska pepparkakorna och dockorna i Kalle Anka?

Eftersom jag själv bor i Finland och de flesta av mina facebookvänner också är härifrån har jag inte sett alltför många statusuppdateringar gällande just det. Tycker dock det är lite löjligt att gnälla om att traditionerna tas ifrån en och blablabla, för också traditioner måste hänga med i samhällsutvecklingen.

Kvinnovetenskap körs ner i ÅA. Tankar om det?

Eftersom Åbo Akademi är enda stället i Finland där man kan studera kvinnovetenskap (genusvetenskap vore dock en betydligt bättre benämning) på svenska vore det väldigt synd och ganska idiotiskt ifall ämnet helt försvann. Jag tror att det är viktigt att man forskar i och utbildar inom genus, eftersom det är en viktig del i samhällsutvecklingen. För övrigt är det mitt huvudämne och jag vill att andra också i framtiden ska ha möjligheten att bli kvinnovetare på svenska här i landet.

När började du intressera dig för feminism?

Jag började få upp ögonen för feminism något år innan jag själv definierade mig som feminist, så kanske någon gång kring 2007-2008.

Hur ser din drömvärld ut?

I min drömvärld är könsgränserna flytande, man kan med andra ord vara den man är och älska den man älskar utan att någon höjer på ögonbrynen. Pengar har inte lika stort värde som idag och ingen behöver dö av fattigdom. Ondska, krig och religion existerar inte.

Varifrån har ditt intresse för transsexuellas rättigheter etc kommit ifrån?
Vanligtvis skriver man inte om ett ämne utan att ha en djupare, bakomliggande orsak, en ”trigger” som fått en in på det spår man är. Vad var ”startskottet”, varifrån kommer motivationen?

Mitt intresse för sexuella minoriteters rättigheter kom någon gång i mitten av tonåren när jag insåg hur mycket fördomar som fanns till och med i min närmaste bekantskapskrets. När bloggboomen kom började jag följa en del bloggar som tog upp HBT- personers rättigheter och med tiden kom också insikten att transpersoner är en grupp som är betydligt mer diskriminerad än homo- och bisexuella cispersoner.

Kommentera

