julhelgens förbannelse

Jag hatar konsumtionshysterin som hör julen till och detta är också största orsaken till att hela julhelgen ger mig dålig smak i munnen. Jag har ingenting emot att varken ge eller få presenter, men när det förväntas, och tas för givet, att man ska slösa sjuka mängder pengar på presenter till människor i ens omgivning vill jag nästan kräkas.

Att det dessutom verkar finns vissa oskrivna regler kring hela julklappsbaletten gör det inte bättre. Otaliga gånger har jag till exempel märkt att personer runt mig tänker i sådana banor att om de får en julklapp av någon är de skyldiga att i sin tur ge personen något av motsvarande värde. Hur sjukt är inte det på en skala?

2 reaktioner till “julhelgens förbannelse

  1. Därför är jag glad att vi i min familj aldrig har haft några hårda ”gåvotraditioner”, huvudsaken är alltid att man är tillsammans. Jag har tre syskon, jag gav dem ingenting och jag fick ingenting av dem denna jul. Ibland nån jul ger vi varandra nåt om man har hittat nåt som VERKLIGEN passar personen, men inget förväntas tillbaka. Mina föräldrar brukar nog ge mig nån julklapp, men det är då oftast saker som jag på riktigt behöver. Jag ger oftast inte dem något, men försöker hjälpa till extra mycket hemma under julen så att mamma ska få slappna av.
    Samma sak med farsdag, morsdag, födelsedagar och sånt, inget presenttvång, men alltid uppvaktning. Däremot så ger vi varandra saker ”sådär annars bara” ibland.

Kommentera

