”barnen kan bli mobbade om de har homosexuella föräldrar!”

Kristian Nymans blogg rasar debatten om homosexuellas rätt att prövas för adoption. När den här saken diskuteras brukar någon alltid komma med argumentet att det för barnens skull är bättre om par av samma kön inte får adoptera, eftersom barnen riskerar att bli mobbade på grund av föräldrarnas kön.

Att tänka på barnen i första hand, det borde man alltid göra. Men vet ni en sak. Ni som säger att homosexualitet är emot naturen, att Gud fördömer homosexuellt beteende, att det är synd, det är ni som uppfostrar mobbarna. Det är barnen som uppfostras med en sådan syn på homosexualitet som gör livet surt för de med homosexuella föräldrar. Ha det i åtanke.

14 reaktioner till “”barnen kan bli mobbade om de har homosexuella föräldrar!”

  1. Vitsi, de där e ju riktigt sant. Tänk att jag int har håksa de någå tidigare. (Och jag måst bara skriva att jag blir så jävla förbannad på de där blogg inlägget o hela debatten.)

  2. Det är säkert sant att föräldrarna uppfostrar barnen hur de ska tycka. Men jag tror ändå att barnen kommer kommentera, fråga och påpeka varför barnen har två föräldrar av samma kön. Det är sånt som barn gör när det är något som är annorlunda, Kanske inte blir direkt mobbning, men om jag var 8 år och alla mina klasskamrater skulle påpeka det så jag skulle inte tycka det var rolit. Och även om ingen skulle säga nånting skulle jag ändå känna mej annorlunda, kanske inte vilja ta hem kompisar osv.

    1. Det beror nog bara på hur man som vuxen reagerar på barnens frågor. Säger man ”Lisa har två mammor, det kan man också ha” som om det var den naturligaste saken i världen så brukar barn köpa det. Barn har inga fördomar, det är vi vuxna som för över dem på barnen. Varför utgår man jämt från att barn ska hålla på att påpeka det som inte hör till normen, det är inte alls sagt att de gör det.

      1. Jag håller med hanna här. Små barn påpekar oftast inte att saker bryter mot normen, de vill faktiskt bara få svar på det de inte vet.

        Barn har inte så väl utvecklat moraltänkande ännu vid 8 års ålder utan de följer i princip det de lärt sig att är rätt och fel. Främst av sina föräldrar. Därför ligger ett väldigt stort ansvar på vuxna i barnens omgivning att svara på barns frågor och lära dem att alla individer unika. Visa på mångfalden och på människovärdet som alla har. Skulle alla göra det skulle vi inte ha så mycket mobbning i vår värld.

        Tyvärr finns det så många vuxna som aldrig tagit sig tid att utbilda sig själva och reflektera över sina värderingar innan de för dem vidare…

  3. Det finns inga omständigheter som totalgarderar ett barn mot eventuell mobbning. Tyvärr. Ett barn med en mor och en far löper lika stor risk att bli mobboffer som ett barn med två mammor/pappor. Betyder det här också att man ska förvägra barn glasögon/tandställning för att de kan bli mobbade? Eller hålla hemma ett barn med annat etniskt ursprung för att hen riskerar att bli mobbad? Det fungerar inte så…

  4. Det kanske inte är barnens mening att vara elak, men enligt mina egna erfarenheter från början av lågstadiet så tycker barn om att kommentera allt som inte är som det brukar. Och många barn tycker själv det är pinsamt om något är annorlunda, även om kanske ingen kommenterar eller ens bryr sig. Och om man inte håller med om det så kanske man har haft en väldigt lätt uppväxt. Det skulle säkert funka bra om barnet till homoföräldrarna skulle ha super självförtroende men det kan man tyvärr inte garantera.

    1. Konstigt att det finns barn till två mammor eller två pappor som inte blir mobbade, enligt din tes borde alla bli det. Barn mobbar, ja, precis som vuxna. Många gånger tror jag inte det beror på att ett barn har annorlunda familjeförhållanden eller att ett barn ser annorlunda ut som gör att det blir en hackkyckling, det kan helt enkelt vara så att mobbaren ser den mobbade som ett ”easy target”. Jag var på dagis på praktik för några år sedan och där fanns det en flicka som blev utstött av speciellt flickorna. Hon var söt, snäll, lite tyst av sig men annars en helt vanlig flicka. Vi kan omöjligt förutse vem som kanske kommer att bli mobbad, eller vem som blir mobbaren, kanske det är lättast om vi struntar i att få barn överhuvudtaget om vi ska undvika problemet till 100%. Och bara för att man har annan åsikt än du så betyder det inte att man har haft en lätt uppväxt.

  5. Jag menade inte mobbning. Det finns så mycket mer än mobbning. Men det verkar bara vara jag som förstår min point så jag ger upp i den här diskussionen nu.

    1. Jag tror jag förstår din point med att de allra flesta vill passa in och inte behöva vara anorlunda. Och det är klart att i dag är det anorlunda att ha två samkönade föräldrar och det KAN bli ett problem så som du beskriver. Men liknande problem kan uppstå och uppstår med olikkönade föräldrar. Det är bra att man är beredd på sådant som kan uppstå för att kunna göra det bästa åt det men jag anser inte att man kan generalisera och påstå att alla barn med homoföräldrar blir mobbade.(Vilket är väldigt vanligt att man gör i diskussioner kring samkönade föräldrar) Men jag tror inte att du heller menade det utan bara ville visa på att man inte kan blunda för ett sådant faktum eller?

      1. Jag kan erkänna att jag inte är så bra på att uttrycka mej i text, men jaa du verkar fatta pointen. Jag glömde väl skriva att jag menade att man inte bara kan sätta allt på föräldrarna.

  6. Hmm… Måste erkänna jag en gång i tiden tänkte just så där. Och det är ju klart det är de andra vuxnas fel, men jag frågade mig om det ändå var rätt mot barnet.

    Men sen har jag konstaterat att de som får adoptera (speciellt homosexuella) nog antagligen går igenom en såpas hård gallring att de hoppeligen klarar av ge barnet tillräckligt med verktyg för att hantera situationen.

    Sen i något skede insåg jag ett barn lika väl kan bli mobbat för att det är adopterat, inte ser purfinskt ut eller har utstående öron. Det är på vuxnas ansvar se till det inte sker.

    Och om enda idealet som bör accepteras är mamma&pappa så då skall inte en ensamstående heller få adoptera. Egentligen skulle jag låta homosexuella gå före ensamstående i kön, men inte vet jag om man får säga det högt.

    1. håller med dig om att homosexuella par borde gå före ensamstående i kön. tycker för övrigt det är rätt intressant hur människor alltid tar förgivet att den ensamstående som adopterar är heterosexuell…

Kommentera

