en ond cirkel

Det är i det närmaste omöjligt att föra en logisk och sansad diskussion med någon som använder bibelverser eller meningar som börjar med ”Gud säger…” som argument. End of story.

5 reaktioner till “en ond cirkel

  1. Problemet är inte i att man använder ”gud säger…” i början. Diskussionen förstörs när man använder bibeln och religionen på fel sätt. Även om jag vet väldigt lite om vad som exakt står i bibeln, så vet jag en sak om bibeln och religioner överlag ( eftersom alla religioner utgår från i princip samma grund) och det är att de heliga skrifterna är inte skrivna för att användas på ett sådant sätt. Det är att missbruka bibeln och religionen när man pekar ut och fördömer andra och på samma gång hävdar sig själv. Man ställer sig alltså själv över en annan människa i guds namn.

    Grunden med religionen är att alla är värdefulla och som jag ser det är skriften är ämnad för att lära människan att när man ställer sig själv över någon annan gör man fel. Som jag tolkat det så fördömde Gud endast de som ställde sig över någon annan och höjde sitt eget värde. D.v.s. tog sig rätten att göra någon annan ont. Det i sin tur betyder att alla som uttalar sig i guds namn tror sig vara bättre inför den gud de tror på, fast de i själva verket är tvärtom.

    Det kan låta märkligt det jag säger och man kan ha andra åsikter, men så här ser jag på det. Jag är medveten om att jag inte är den bästa att uttala mig, än mindre någon tillförlitlig källa eftersom jag inte läst närapå hela bibeln. Men folk tolkar ju vilt och uttalar sig i alla möjliga sammanhang om bibelns delar, utan att nödvändigtvis ha någon kunskap, så min tolkning är nog lika tillförlitlig som en hel del andras…;)

    Så länge religionen används i fråga om makt, används den fel enligt grundbudskapet, och därför blir det bara fel när man använder den som argument.

    1. Problemet är i själva verket när folk börjar uttala sig om olika religioner och vad de står för utan att ha läst på. Bibeln är en grym bok, vars huvudkaraktär är en grym gud. Jesus var i själva verket inte den kärleksfulla hippie kyrkan vill få oss att tro, även han sa en hel del konstiga saker, som att man ska hata sin familj annars har man inget att göra i hans närvaro. Vi måste börja ta bibeln och kristendomen för vad det är och inte bara ta fram de bra delarna och låtsas att det döljer all död och förödelse gud beordrar i bibeln. Kärleksbudskapet är inget unikt för kristendomen, eller ens religioner. Att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad har hittats bland andra källor. Människan skulle klara sig bra mycket bättre utan religion och dess dogmer, som vi ser använder folk det fortfarande som ursäkt för att hata och fördöma, precis som gud gör enligt bibeln.

Kommentera

