frågetecknet

What’s up med dem som istället för att googla gör något så old- school som att fråga en bekant när det är något de inte vet (mest förvirrande är när detta fenomen sker på facebook)? Å andra sidan borde man inte klaga, eftersom man en kvick google- sökning senare kan leverera ett svar och verka übersmart.

8 reaktioner till “frågetecknet

  1. Handlar det om åsiktsfrågor frågar jag hellre på fb än googlar och får svar på diskussionsforum av människor som ändå bara är där för att marknadsföra något.

    1. gäller det åsiktsfrågor frågar jag precis som du hellre på facebook, men när det gäller ren och skär fakta googlar jag nog hellre än frågar någon som kanske ändå inte vet.

  2. Jag har en kär vän, som av någon lustig anledning vet allt möjligt, lite som ett vandrande uppslagsverk. Det känns skönt och tryggt att fråga honom, lite som när man var barn och frågade sina föräldrar om precis allt. Jag frågar dock helst personligen eller genom telefon, sällan på fb och självklart googlar jag tusen ggr mer än frågar min vän i fråga, men ibland känns det som ett tryggt alternativ att luta sig bakåt och känna att någon vet något om någonting som man själv inte hade en aning om. (Guuud vilken lång mening.)

    1. jag tycker också att böcker känns som säkrare källor, men jag har ändå börjat överge den tanken efter att jag kommit i kontakt med böcker som inte verkat bli fackgranskade överhuvudtaget trots att de utger sig för att vara facklitteratur…

  3. Har en hel del nördvänner på facebook som studerade till el-ingenjörer mm, så om det är något jag är osäker på gällande att koppla elektricitet så brukar jag kolla med dem. Att googla sånt är lite som att fråga facebook om man ska ta en Samsung eller Apple telefon. Alla har en åsikt, men den baserar sig inte på något vettigt.

Kommentera

