stoppa tvångssteriliseringen av transpersoner!

Väggen ovanför K- Extra här i närheten är ett populärt ställe för graffiti (de har målat över tidigare konstverk, därför är en del av väggen annan färg). Så här ser senaste verket ut. Och ja tvångssteriliseringen borde upphöra, för det är sjukt kränkande och helt förjävligt att en transperson inte får byta juridiskt kön utan att sterilisera sig.

7 reaktioner till “stoppa tvångssteriliseringen av transpersoner!

    1. transpersoner och deras rättigheter är ju rätt osynliga i samhället så jag tror just det där är obekant för ganska många! och jag vet faktiskt inte varför det är så, makes no sense i mina ögon.

  1. Men väljer man att leva som man ska man inte vara gravid. En man kan helt enkelt biologiskt sett inte vara gravid, då är man ju kvinna. Makes perfect sense enligt mig.
    Man kan inte ändra på alla naturens lagar.
    Och jag läste på någon sida att ingen tvingas till något, det är en konsekvens av ett eget högst medvetet val.
    kvinnor föder barn, män gör det inte.
    Barn eller din könsidentitet. Tufft val jag förstår men det är ju så naturen ställt till det.
    (vet inte hur det funkar andra vägen? har åtminstone sett att i usa är det okej att frysa sin sperma och använda den för att få barn efter att man bytt kön till kvinna, hur är det med det här i landet?)
    Borde väl tillägga att jag på inget sätt är mot könsbyte, men gör det fullt ut då också, man kan ju inte ha kakan och äta den med.

    Är barn det viktigaste, byt inte kön.

  2. Att tvångsterilisera någon hör till en föråldarad syn på människan. Idag är vi mycket mer än bara vårt kön, det är möjligt att vara någonting där mitt mellan också. Vi är inte längre svartvita i en manligt-kvinnligt uppdelad värld. Transpersonerna har börjat våga stå upp och synas, men de är tyvärr forrfarande rätt så osynliga i samhället. Speciellt deras rättigheter är fortfarande i skuggan. Att tvångsterilisera är ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Varför menar Anna o att världen måste vara indelad i manligt och kvinnligt? Naturen har gjort så att det också finns det som befinner sig där mittemellan. Naturen har, som du uttrycker det ”ställt till” det genom att det även finns gråzoner och personer som befinner sig utanför samhällets normer. Menar du att undantag inte ska få finnas? Det är ju undantagen som bekräftar regeln ;) Det är en ålderdomlig syn att det finns två klara biologiska kön med regler som inte kan brytas. Mina tankar förs till tiden då man ännu trodde att homosexualitet var en sjukdom som kunde botas.

    Nu förtod jag inte riktigt vad du Anna o menar med att ingen tvingas till någonting? Enligt finsk lag kan man få en annan könstillhörighet än den som antecknats med med villkoret att man har undergått sterilisering eller av annan orsak saknar fortplantningsförmåga. http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2002/20020563

  3. Som sagt är jag helt för könsbyte, men om jag skulle välja att bli man själv skulle jag inte vilja ha kvar så mycket kvinna i mig att jag ännu kunde bära barn. Skulle jag fötts i en mans kropp kan jag bara anta att jag velat bli så mycket kvinna som möjligt om jag gjorde könsbyte. I min värld betyder det inte att jag vill ha kvar en penis och pung, då är jag ju ännu man.
    Naturen har ställt till det, och tyvärr är det långt fler än transpersoner som inte kan få barn.
    Jag tänker som så att man måste acceptera att vi idag faktiskt har den stora fantastiska möjligheten att ändra på det som du fötts till, men tyvärr är det saker som måste offras för det.

    Kanske gammaldags, och jag vill inte diskriminera eller påstå att någon inte är lika värd men man har ett val. operera eller inte.
    Kanske det istället borde lösas via adoption eller surrogat (som kanske inte går i dagsläget p.g.a. olika lagar, vet inte men det borde isf möjliggöras) men är du juridiskt sett en man kan du inte vara gravid, det funkar ju bara inte!?
    Var isåfall man på alla andra sätt men kvinna i lagens ögon.
    (och ni förstår väl vad jag menar med att du inte kan vara gravid. Du ska ha all rätt att få vara förälder, men män föder inte barn.)

    Eller så kanske det skulle finnas ett tredje kön, ett mittemellan för de som är lite av båda.
    Men som världen ser ut idag är det uppdelat i manligt och kvinnligt, inte bara i mina ögon.
    Och även om det kan tyckas av en del vara en föråldrad syn på saken så tycker jag verkligen inte att mina åsikter ska jämföras med homosexualitet som sjukdom. Det är inte vad jag menar.

    1. Tack för ditt svar. Jag förstod nu bättre vad du menade. Vi är bara av iite olika åsikt :) För min del anser jag alltså att man inte skulle behöva vara så fast i uppdelningen manligt och kvinnligt, men jag inser nog också att det är så som det ser ut i de flesta delar av samhället idag. Det kommer säkert alltid att finnas nån slags sådan diktomi, men jag tänker försöka speak up för att bredda samhällets syn på vad en kvinna och en man kan och får göra. Jag förstår inte varför manligheten främst skulle behöva vara bunden till oförmågan att föda. För att det följer ”naturens lag”? Varför är det så viktigt att vi följer denna obskyra lag? De kvinnor som av en eller annan orsak inte kan få barn, är de mindre kvinnor än andra? Är man inte en man eller kvinna mer genom att agera i samhället enligt sin könstillhörighet. Nej, men jag förstår nog hur du menar, men att tvångssterilisera någon som vill byta kön tycker jag är ett allvarligt övergrepp på en persons mänskliga rättigheter. Varför ska någon annan få bestämma om du kan få barn eller inte bara för passa in i den norm som hör till en viss könstillhörighet?

Kommentera

