öppet brev till studenthälsan

Kära Studenthälsan i Åbo

Er service på svenska är nästintill obefintlig och på detta borde ske en ändring. Att som enspråkigt svensktalande tvingas använda en knagglig, stapplande finska för att förklara sina symptom när man är i behov av vård är bedrövligt. Att vården nästan uteslutande går på majoritetsspråket innebär stora problem för många av dem Er service riktar sig till. När det handlar om så viktiga saker som ens hälsa borde man få bästa möjliga information om vad som är på gång, och det är inte fallet ifall informationen uteslutande, eller ens delvis, kommer på ett språk man inte till fullo behärskar.

Mitt modersmål är svenska men jag anser mig ändå behärska finska relativt bra. Ändå har jag varit tvungen att sitta beredd med lexikon när jag har ringt Er för att göra en tidsbeställning.

I en stad där modersmålet hos några tusen studerande är svenska borde språkkunskaper i minoritetsspråket hos potentiella arbetstagare vara av hög prioritet, något det verkligen inte ser ut att vara hos er. Jag hoppas att jag någon gång i framtiden ska kunna få service fullständigt på svenska och inte behöva vara orolig för att inte få tillräcklig information om något så livsviktigt som min hälsa.

Tack på förhand!

2 reaktioner till “öppet brev till studenthälsan

  1. Här i Vasa är Studenthälsan riktigt bra tycker jag. Åtminstone är mina erfarenheter av dem enbart goda och servicen får man alltid på svenska. Jag har varit till en finskspråkig hälsovårdare flera gånger, men hon gör alltid sitt bästa för att tala svenska. Det är verkligen synd att det inte är likadant i Åbo. :/

    1. det beror antagligen på att vasa är betydligt mer svenskt än åbo. i vasa går det ju till exempel också (för det mesta) bra att få service på svenska i de flesta butiker, något som inte är möjligt här nere. överlag har jag dock varit nöjd med hur studenthälsan sköter allt annat, de undersöker ordentligt och viftar inte bort en som ofta kan vara fallet på hvc.

Kommentera

