”men om du är i ett förhållande, VARFÖR använder du kondom?!”

Jag har rätt länge undrat ifall jag är den enda som helt på allvar tycker kondomer är ett riktigt vettigt preventivmedel i ett fast heteroförhållande. Nu har Peaches skrivit ett inlägg som besvarar den frågan, och nej, jag är inte den enda.

Kondom skyddar mot både graviditet och könssjukdomar och är med andra ord perfekt vid tillfälliga sexuella förbindelser, men det verkar ta slut där. Så fort det blir något mer regelbundet och seriöst (och monogamt?) av det hela är det hejdå kondomerna och välkommen hormonpreparaten (av vilka de vanligaste bland unga är p- piller och p- ring). För kondom är ju så ”krångligt”, till skillnad från de där hormonella preventivmedlen som anländer i sällskap av hundrafemtio olika biverkningar.

Du som har kuk, förväntar du dig att kunna skippa kondom när du är i ett fast förhållande? Tar du förgivet att alla kvinnor är villiga att trycka i sig hormoner med all världens biverkningar för att ni ska kunna knulla riskfritt? Skulle du göra det? Om inte, är du helt jävla dum i huvudet eller bara förbannat självisk?

11 reaktioner till “”men om du är i ett förhållande, VARFÖR använder du kondom?!”

  1. oj, här känner jag att jag har mycket att dela med mig av men lite svårt utan att hänga ut tredje part.
    men kortfattat kan jag säga att kondomer i sig inte är det alternativ jag föredrar. Redan efter 20 minuters användning börjar hållbarheten vara tveksam, och om man inte kan slappna av och lita på skyddet så förstör det ganska mycket.
    Sen finns det andra nackdelar för båda parter, men de ids jag inte gå in på.

    1. att kondomer också har nackdelar stämmer, men åtminstone enligt mig är de absolut inte i proportion till nackdelarna hormonella preventivmedel för med sig. jag har själv aldrig reagerat på att kondomens hållbarhet skulle svikta, men håller till 100% med om att osäkerhet när det gäller skyddets säkerthet förstör rätt mycket.

      1. Men sen får ju inte alla kraftiga biverkningar, och en del använder det som medicinering mot t.ex. mensvärk och kroniskt lågt blodtryck.
        Tror dock jag ser din point och jag tycker inte det är okej att en part ska lida för den andres bekvämlighet.

        1. det stämmer att många slipper undan värre biverkningar, och tur är väl det! och det är just dit jag vill komma, att ena parten inte ska lida för den andras bekvämlighet.

  2. Personligen anser jag att det bland bisexuella kvinnor rent av är groteskt att ägna sig åt ”okondom- sex” ifall de ämnar ha sex med en kvinna inom den närmaste veckan efteråt. Jag skulle då inte vilja gå ner på en kvinna och känna smaken av HANS kuk och dessutom riskera att få manligt könshår i näsan! Fy då!

  3. ”…Du som har kuk, förväntar du dig att kunna skippa kondom när du är i ett fast förhållande?…”
    Nej. Jag har faktiskt blivit överraskad när mina (ex)flickvänner föreslagit att vi skippar kondomen, eftersom jag på något sätt fått uppfattningen att kondom är Det man kör med.

    Det bör däremot sägas att kondomen de facto tar bort en hel del av känslan (ett antal kvinnor har också bekräftat att detta stämmer även för deras del), en betydande del i min bok, så pass betydande att jag helt seriöst kan säga att jag kunde överväga ge upp penetrativt sex helt om jag var tvungen att använda kondom resten av livet.

    Skulle JAG ta p-piller? Abso-fuckin-lutely! Jag gillar att ha kontroll. Ett manligt p-piller skulle ge mer kontroll än vad jag har idag. Bring it on. Biverkningarna måste jag ta ställning till när jag vet vad de är.

Kommentera

