totalförbud mot sexköp?

Idag ser lagen om sexköp ut som så att sexköp endast är olagligt om man köper sex av någon man vet är utsatt för människohandel eller koppleri, och det säger ju sig själv att det är allt annat än enkelt att bevisa att någon varit medveten om detta när hen betalt för att knulla. Lagen är alltså långt ifrån perfekt. Dock vet jag inte riktigt om jag stöder Anna-Maja Henrikssons åsikt att ett totalförbud mot sexköp borde införas.

Tvång är aldrig en rolig företeelse, och inte trafficking heller, så ett fungerande sätt att minimera förekomsten av dessa är välkommet. Tyvärr tvivlar jag på att ett totalförbud skulle minska sexhandeln. Så länge efterfrågan finns kommer marknaden fortsätta, och införs totalförbud är risken stor att allt bara flyttas ännu mer ut i periferin och att situationen för prostituerade i och med detta förvärras. Samt att människohandeln i värsta fall ökar.

Nedan finns några tips på självbiografiska böcker som belyser sexbranschens olika sidor.

”En eskortflickas öden och äventyr” av Belle de Jour, en lyxprostituerad kvinna i London, är relativt positiv. Caroline L Jensens självbiografi ”Champagneflickan – en svensk strippa berättar” beskriver både de positiva och negativa sidorna av hennes liv som strippa i Köpenhamn. I klassikern ”Att älska som en porrstjärna – en sedelärande berättelse” av Jenna Jameson och Neil Strauss, får man också ta del av sexbranschens olika sidor. En bok som belyser sexbranschens verkligt mörka sidor är Linda Lovelaces självbiografi, som hon skrivit tillsammans med Mike McGrady. Boken hette tidigare ”Skärseld” men har i nyare utgåvor titeln ”Inferno: en självbiografi”

9 reaktioner till “totalförbud mot sexköp?

  1. ”Idag ser lagen om sexköp ut som så att sexköp endast är olagligt om man köper sex av någon man vet är utsatt för människohandel eller koppleri,”

    Det stämmer inte. Det är alltid olagligt att köpa tillfälliga sexuella förbindelser enligt BrB 6:11, även om den prostituerade säljer av egen vilja och i egen regi, så att säga.

    ”Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst ett år.”

    Annars håller jag med. Jag tror inte ett förbud varken uppnår målet att sexhandeln ska minska särskilt mycket eller att det blir bättre för de som säljer sex.

      1. Oj, jag ber om ursäkt för missförståndet. Då är ju Finlands lagstiftning i alla fall bättre än Sveriges.

  2. Peppe var inne på ämnet för några månader sedan, och jag vill minnas att jag påpekade att om man gör det mera öppet så blir det lättare att skydda de som säljer sex. Jag påpekade även att jag anser att var och en borde ha rätt att göra vad de vill med sin kropp samt att jag tror att försäljning av sex är långt vanligare än man intalar sig. Studerande som säljer sex tror jag inte alls är speciellt ovanligt.

    Men jag var/(är?) tydligen en galen mansgris eller så var det bara helt fel åsikt i det forumet.

    Man ska aldrig tro att man kan förstå hur andra resonerar och tänker.
    Alla liv är en skräddarsydd version, och därför bör man låta bli att intala sig att man förstår andras prioriteringar och val.

    Ganska enkel liknelse var när jag gjorde militärtjänst och det blev jullov.
    En kille som skulle tvingas sitta på brigaden under julen erbjöd 300€ åt den som tog över hans 9 dagars tjänstgöring över jul och nyår. Jag var så trött på stället att jag inte hade gjort det ens för dubbla summan.
    För killen i sängen bredvid så innebar det däremot att han slapp köpa mat åt sigsjälv i 9 dagar, samt att han hade 300€ att köpa mat för efter den stundande hemförlovningen och arbetslösheten.

  3. Jag ser ingen anledning till att en person inte skulle få sälja sexuella tjänster, så länge det är säkert för alla inblandade och ingen utnyttjas. Jag tycker däremot att det är näst intill omoraliskt att utsätta de inblandade för den fara som det innebär att söka sig till gatuprostitution. Gatuprostitution är något man måste försöka styra bort i min åsikt, då det är farligt för både den som är säljare och köpare, det är helt enkelt för svårt att regulera.

  4. Vill även meddela att Linda Lovelace är ökänd för att vara ganska liberal med sanningen och att hon själv gått emot mycket av det hon skrivit. Inte så att sexbranchen inte är ganska smutsig (speciellt när den är olaglig) och att det finns många historier om folk som blivit utnyttjade och dylikt, men bara för att belysa att just den boken skall knappast ses som en bra källa.

Kommentera

