jag skulle inte tveka en sekund ifall jag hade möjlighet att ta kål på utseendehysterin

Det här känns bara alltför snedvridet. Hon laddar upp en bild av sig själv i bikini på Facebook och får på några timmar 46 000 likes och 2000 kommentarer. Detta för att hon ”vågar” ladda upp en bild av sin egen kropp, trots att den inte ryms inom ramarna för Idealet (med stort I). Jag vill bara lägga mig ner och dö, för (för att använda hennes egna ord) ”…att visa sina semesterbilder är väl inget man ska ”vara modig nog att våga”? Det är helt sinnessjukt att man ska behöva TA MOD till sig över en sådan sak.”.

6 reaktioner till “jag skulle inte tveka en sekund ifall jag hade möjlighet att ta kål på utseendehysterin

  1. Det är jättefint av tjejen att inte ta den skit hon också fått. Läste igenom kanske 60 kommentarer under hennes bild och hon hade fått väldigt väldigt elaka kommentarer… Folk har sagt att hon är osund och soffpotatis men då man gick in på hennes blogg så fick man reda på att hon ju förut testat massa dieter för att gå ner i vikt utan att lyckas. Lika som en ”spinkig” kan trycka i sig angry birds karkki i parti och minut utan att de synns nånstans på kroppen (förutom kanske i venerna) så kan s.a.s. ”feta” människor äta hur hälsosamt som helst och motionera regelbundet utan att de eventuellt går ner i vikt. Varför tror folk automatiskt att en större kropp är osund och inte kan vara lycklig? Förresten är det väl personen som gör det. Det är verkligen insidan som räknas.

  2. snedvridet är ordet! fast den ärligt godhjärtade peppen tycker jag ändå att är bra, den sprider trots allt ett viktigt budskap (till personer som behöver få höra det — tjejen själv i fråga tycks ju ha koll på saken redan!) även om man önskade den inte behövdes. dit har man ännu inte riktigt nått, långt ifrån. skrev just ett inlägg själv om det här i min blogg, faktiskt! reflekterade inget över det hon sa om att ta mod till sig, och jag håller med om att det är befängt, men samtidigt känner jag också likadant om jag någonsin postar en lättklädd bild någonstans, att jag behöver liksom ~brace myself~ innan jag gör det. och sen är jag skitnervös i nån timme efteråt. och då jag är ”””smal”””. (vet inte hur man ska uttrycka det utan att låta odräglig.) så kanske var det inte en medvetet modig akt av henne att posta den där bilden, men jag hyser ändå enorm respekt för henne för att hon vågade. man ska vara ganska så tuff, tror jag, om man postar en lättklädd bild på internet utan att känna sig lite osäker! världen behöver fler såna personer.

  3. Personligen är ja djävlig trött på dessa bikinibilder som ska bedömas. Oavsett om det sen är feta, vältränade, smala, halvrunda eller fucking grönfärgade kvinnor. Oavsett om bedömande kommentarer är snälla eller elaka. Man borde nog fan hitta annat att tala om. Annars blir det bara ett evighetsjåmande om kvinnors utseende. Har vi inget annat?

Kommentera

