dop

Jag blir inte riktigt klok på dem som vill döpa sina barn trots att de själva inte tillhör kyrkan. Varför?

3 reaktioner till “dop

  1. Det har väl att göra med att dopet har kopplats samman med namngivandet av barnet. De två sakerna har i strikt mening inget med varandra att göra, men i och med att barnets namn nämns vid dopceremonin, så har man uppfattat dopet just som en namngivningsceremoni.

    1. det är antagligen precis så som du säger. har till och med stött på människor som på riktigt trott att man måste döpa barnet för att det officiellt ska få sitt namn…

  2. Socialt tryck och seder är väl kanske en faktor.
    Jag blev själv döpt och konfirmerad, men skrev ut mig för några år sedan.
    Så om jag var ensam förälder skulle jag inte döpa barnet, men dopet i sig medför ju ingen hjärntvättning så om min partner skulle vilja döpa barnet skulle jag knappast motsätta mig.

    Sen finns det ju inget annat gäng som är lika diskriminerande mot oliktänkande som religiösa, så i.a.f. i trakterna kring Jakobstad kan det vara en nackdel att inte vara döpt.

Kommentera

