när man inte vill vara kvar

Självmord är egoistiskt säger ni? Den som tar livet av sig tänker bara på sig själv och inte på alla dem hen lämnar sörjande efter sig.

Men vet ni, om vi ska tala om egoism, är det då inte du, som försöker få en person som verkligen inte orkar vara kvar att stanna för att du kommer må dåligt när hen är borta, som är lite egoistisk? Är det inte aningen omänskligt att kräva att någon ska stanna kvar i sitt helvete, bara för din skull?

Jag uppmuntrar inte till självmord, absolut inte. Jag tycker att man ska göra allt man kan för att förhindra att någon börjar må så dåligt att hen överväger att ta sitt liv. Men ifall det ändå går så långt och det obegripliga händer, snälla låt bli att kalla det själviskt.

5 reaktioner till “när man inte vill vara kvar

  1. Det där om att självmord är egoistiskt är en av mina HATÅSIKTER. Det bevisar endast att personen i fråga är dum i huvudet och uppenbarligen inte har förmågan att försätta sig i en annan människas livssituation, vilket mycket riktigt kan vara svårt och inte är något att direkt klandra, men för att ha en sådan åsikt lär man väl ha något jävla fel med empatin också, eller? En självmordsbenägen individ behöver inte precis någon som skuldbelägger och påpekar hur egoistisk han/hon är, vafan, inte får någon större livslust av det? ”Alla som begår självmord är så egoistiska” är ju inte en åsikt som f.d. självmordsbenägna/psykiskt sjuka brukar hysa, utan människor som har haft rätt problemfria liv och inte förstår att alla har haft samma tur. Har man aldrig upplevt svår ångest, depressioner som kräver inläggning på sjukhus, psykossjukdom eller liknande kanske man inte har så stor koll på hur förjävligt livet kan kännas. Angående anhöriga så tänker man oftast att de skulle bli ledsna men på sikt få det bättre utan en.

    Självmord är sorgligt, ibland (oftast) onödigt, osv. Men förståeligt, och fan inte egoistiskt.

  2. Men ifall man kallar någon som begår självmord för egoistisk är det kanske inte direkt för att man själv inte vill bli ensam. Det kan ju handla om att personen till exempel har små barn som inte har någon annan, utan hamnar på barnhem ifall personen dör.

    Säger inte att det är rätt att klandra någon som mår dåligt och vill ta sitt liv. Men i vissa fall kan jag förstå hur någon tänker då den tycker att en person som tar sitt liv är egoistisk.

  3. Jag anser att självmord ÄR egoistiskt.
    Jag anser dock inte att egoism är fel per se (man kan argumentera för att praktiskt taget alla beslut en individ gör är baserade på egoism).

    1. du har en ganska bra point i att i princip alla beslut man gör baseras på egoism. erbjöd mig idag att dra mitt plussakort i parkeringsautomaten (för en timme gratis parkering) när kvinnan före oss inte fick sitt att fungera, det var ju i grund och botten egoistiskt eftersom jag själv fick en bra känsla efteråt.

  4. Jag har begravt ett antal vänner under årens lopp, och den smärtan det medför är något som jag inte skulle överföra ens på en ovän. Låt gå för att en väldigt deprimerad person inte resonerar som vanligt, men att medvetet utsätta sin familj och sina vänner för allt vad det innebär att förlora någon är i min bok väldigt egoistisk.

Kommentera

