det är bra att budskapet är tydligt, så man inte tar fel menar jag

Bildkvaliteten suger, men det får ni leva med.

6 reaktioner till “det är bra att budskapet är tydligt, så man inte tar fel menar jag

  1. Diskuterade liknande ämne med Peppe. eller nå.. diskutera är väl fel ord, jag förde en liten monolog om att företag inte kan förväntas uppfylla alla moraliska ståndpunkter som just nu är inne.

    Företag har som uppgift att leverera vad som efterfrågas, och tydligen vill de flesta pojkar ha blått och de flesta flickor rosa, annars skulle företaget i fråga producera 2 färger av båda varianten.
    Företagen drivs av försäljning och försäljning allena. Man kan inte förvänta sig att de ska anamma varje könsneutral riktlinje som förs fram, och i samma veva producera produkter som visserligen är helt i linje med dagens nymodiga tänkande, men som ingen i slutändan köper.

    Gillar man inte deras produkt så ska man inte köpa.

    1. företagen levererar det som efterfrågas, ja, och de kan verkligen inte förväntas uppfylla alla moraliska ståndpunkter som är på tapeten för tillfället, det är knappast ens möjligt. det är mycket långt konsumenterna som bestämmer hur marknaden ser ut och vilka produkter som finns där, det som inte har så stor åtgång dras bort för att ge plats åt något som säljer bättre. och ja, sist och slutligen ligger det hos föräldrarna (eller vem det nu sedan är) att välja vad man köper och vad man bojkottar.

      i det här fallet med färgerna skulle jag inte säga att det nödvändigtvis är barnen som vill ha de olika färgerna, utan kanske mer det att idén om att rosa är för flickor och blått för pojkar blivit så ”normal” att man utan att se något konstigt i det köper rosa åt flickor och blått åt pojkar, vilket i sin tur lär barnen vilken färg de ska tycka om. för övrigt har den där rosa/blå debatten vuxit sig onödigt stor, och det är bland feministiskt inriktade nästan förbjudet att klä flickor i rosa.

      med ramarna är det alltså inte färgerna som stör mig mest (även om de bara ytterligare förstärker det), utan faktiskt bilderna. båda flickorna sitter och ser söta ut i sina prinsesskronor, medan den ena pojken larvar sig och den andra är halvt täckt av lera. uppfattningen att flickor är, och ska vara, så snälla och söta medan pojkar är vilda och lekfulla, och faktiskt förväntas ge utlopp för all sin energi medan flickorna sitter och tittar på, den orkar jag inte med.

      1. aah, okaj!
        Jag analyserade det inte så långt. Eller rättare sagt, jag är inte så intresserad av barn att jag kollade vad de gör på bilderna =p

  2. ”det är bland feministiskt inriktade nästan förbjudet att klä flickor i rosa.”

    Jag har visserligen inga barn, men detta är inte alls så jag uppfattat situationen bland feministiskt inriktade föräldrar. Snarare klär de, enligt min erfarenhet, sina barn i flera olika färger. Från rosa till blå och allt där emellan. Oavsett kön. Kan såklart inte tala för alla feminister, men det kan ju ingen feminist oavsett.

    1. jag har också uppfattat det så att många feministiskt insatta föräldrar klär sina barn i många olika färger, oberoende kön. ändå har jag märkt av ett litet avståndstagande från just färgen rosa när det gäller flickor (i diskussioner på olika feministiska mammabloggar samt facebookgrupper om genus). med andra ord har jag fått uppfattningen att många är väldigt försiktiga med att klä sina flickor i rosa, kanske för att rosa är så laddad färg, kanske för att flickorna behandlas som små söta prinsessor ifall de är klädda i rosa, eller så kanske bara av den enkla orsaken att föräldern inte diggar rosa. onödigt mycket omdiskuterad färg är det hursomhelst.

      (”är” var kanske lite fel ordval)

Kommentera

