om att tvätta händerna…

Vet ni de där skyltarna, om hur man tvättar händerna på rätt sätt, som brukar finnas på toaletter vid olika vårdinrättningar? Där det med bilder och allt förklaras att när man tvättat händerna ska man låta vattnet rinna, torka händerna med pappret och sedan med hjälp av det stänga kranen, så man inte rör den med sina rena händer. Jag undrar bara till vilken nytta, om man ändå tar i dörrhandtaget när man går ut?

11 reaktioner till “om att tvätta händerna…

  1. Jag tar aldrig i dörrhandtaget! Använder papper, skjortärmen, höfterna eller fast tårna! Ser säkert ut som en cirkusartist då jag ska ut från toaletten, men aldrig att jag sku röra dörren på en allmän toalett.

      1. Jag undviker nog att röra handtag etc på alla almänna ställen! Men då man just tvättat händerna känns det extra onödigt att smutsa dom igen.

      2. Jag försöker alltid hålla händerna för migsjälv.
        Speciellt butiksdörrar, bussar och spårvagn försöker jag att inte röra i något.
        Men så har jag också en lätt bakteriefobi.

        1. men om du står i bussen eller på spårvagnen, håller du då i dig eller faller du hellre i famnen (lite som en överraskningskram) på någon om du tappar balansen?

        2. Jag brukar använda kollektivtrafik högst 1 gång per vecka, och turligt nog har jag alltid hittat plats.
          Läste att Helsingfors bussar åker med i medeltal 8% kapacitet. Och i rusningstid står ju allt stilla i den här hålan.. så då brukar jag undvika att uträtta ärenden.

        3. men angående att ta i sig kontra falla så måste jag återkomma den dagen jag hamnar i den situationen :)

  2. Är det inte så att handtaget inne i toaletten är renare än den på utsidan? Med tanke på att man ju tvättar händerna efter sitt toabesök (hoppas jag) .. :)

Kommentera

