”du är för brun för att vara modell”

Cancerfonden i Sverige har kritiserat H&M:s badkampanj, där en ”extremt brundbränd” modell figurerar. De anser att ”reklamen förstärker budskapet att brunt är vackert och uppmuntrar till solande”. H&M har tagit till sig av kritiken och bett om ursäkt. Inget fel i det, om det inte vore så att modellen är brasilianska och har naturligt mörkare hudfärg än skandinaver. Får bara vita modeller synas i reklamen?

5 reaktioner till “”du är för brun för att vara modell”

  1. Hmm… Men bara för att hon är brasilianska så behöver hon nog inte ha SÅ mörk hy. Frågan är ju mera om hur äkta hennes färg på det där fotot är. Färgerna på fotot är inte i mina ögon naturliga. Himlen är för mörk för en solig dag och smutsig på ett sätts om jag inte förknippar med tropikerna. Och inte skulle det förvåna mig om man bättrat på hennes solbränna med kräm eller solarium.

    Kolla t.ex. på fotot här: http://www.magxone.com/photo-shoots/isabeli-fontana-victorias-secret-swimwear-2011/

    Vad som sen egentligen är hennes naturliga hudton lämnar jag obesvarat.

    1. hon verkar ha väldigt varierande hudton på olika bilder, på ett av vogue- omslagen har hon till och med ljusare hud än vad jag har, och jag är en nyans mörkare än mumintrollen…

      h&m:s presstalesman (eller vad hen nu sen var) förklarade det med att de inte använt brun utan sol och att hudfärgen inte blivit ändrad i redigeringen, dock hade fotografen använt en speciell ”skuggteknik” som gör att hon ser brunare ut än vad hon egentligen är, vad det nu sedan kan tänkas betyda… tyvärr hittar jag inte artikeln, men ska försöka leta fram den.

Kommentera

