våldtäkt i reklam är inte okej

[2 reklambilder som anspelar på våldtäkt, varav den ena är Dolce & Gabbana]

Annonser

6 reaktioner till “våldtäkt i reklam är inte okej

  1. ja, alltså. vafan? ifall det är meningen att varna för våldtäktsrisk om man använder svarta taxin är det mer förståeligt, men ändå. det hör inte hemma i en reklam. och klädreklamer, det är ett fall helt för sig. suck.

  2. Jag är tudelad.
    Å ena sidan kan det nog anses vara lite smaklöst men å andra sidan ÄR det en reell risk. Lite krasst kunde man säga att det handlar om att de pekar ut ”konkurrenternas svagheter”.

    Den andra reklamen anser jag själv att inte är lika tydlig angående om det faktiskt handlar om våld eller bara någon slags kinky lek med svettiga åskådare.

  3. Angående taxireklamen så försöker man väl informera om ett allvarligt problem som firmorna inte själva kommer åt att åtgärda.
    Det handlar inte ens om svarttaxi, utan taxichaufförer som tar obeställda köror och om något sedan händer så är det bara ord mot ord som existerar (allt från våldtäkt till körning där pengarna går rakt i chaufförens ficka). Tekniskt sett har man aldrig suttit i en obeställd taxi.
    Man ska även beakta att reklamen förmodligen är brittisk, och deras sätt att framställa reklam är annorlunda jämfört med vår.

    I D&G reklamen reagerade jag inte på det eftersom modellerna inte riktigt ser mänskliga ut.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s