”ha inte kort kjol, du vet aldrig vad som hittar in under den”

Alldeles nyligen cirkulerade en lista med namnet ”Through a rapist’s eyes”, innehållande utförliga beskrivningar på hur man undviker att bli våldtagen, runt på olika bloggar. Dylika uppmaningar gör mig alltid lika illa till mods. Jag kan hålla med om att det är bra att veta hur man bäst försvarar sig ifall man behöver göra det, men jag anser inte att det är befogat att pumpa ut tonvis med information om hur kvinnor ska undvika att bli våldtagna.

Jag har tagit upp det tidigare, men gör det igen. Varför är det tjejerna som uppmanas att våga säga nej och inte killarna som måste lära sig innebörden av ordet? Varför är det tjejerna som avråds från att bära utmanande kläder och inte killarna som tvingas fatta att halvnaket inte betyder ”jag vill knulla”? Varför är det tjejerna som gång på gång får höra hur de ska göra för att undvika våldtäkt och inte killarna som undervisas i hur de håller snorren i styr och låter bli att peta där de inte borde? Varför i helvete är det offret som ska se till att brottet undviks?

36 reaktioner till “”ha inte kort kjol, du vet aldrig vad som hittar in under den”

  1. Själv tror jag att en lista på internet med tips på hur en kvinna skyddar sig själv funkar enormt mycket bättre än en ”predikan” på internet om att män skall hålla snorren i styr. Jag har väldigt svårt att tro att en våldtäktsman sitter framför datorn och helt plötsligt inser ”hey, det där stämmer…better not rape anymore”.

    Själv undviker jag mörka gränder då jag går hem från krogen, är försiktig med var jag talar svenska och avlägsnar mig snarast så fort en situation känns aggressiv/hotfull, alt för att undvika att bli nerslagen/anfallen. Betyder det att jag godkänner våld? Nej, såklart inte! Men det finns ingen orsak att vara naiv och inte ha lite ”spelöga” för verkliga situationer.

    Jag kände en gång en tjej som i berusat tillstånd satte sig i en bil med tre främmande män. Betyder det att hon ”förtjänade” att bli våldtagen (säger inte att hon blev det heller)? Nej. It’s still a dumbass move though.

    Allt detta sagt – jag har för mig att det mesta på den där listan inte ens stämde :P

  2. ja, verkligen! visst är det bra att undvika viss klädsel, vissa platser, vissa tidpunkter på dygnet och så vidare i oändlighet, dvs. använda sunt förnuft (oberoende av kön, män blir också attackerade även om det inte nödvändigtvis är sexuellt) men precis som du säger, mikaela, är det fortfarande bara symptomen man ser på, inte själva problemet.

    serpensalbus, din kommentar är inte direkt hjälpsam. klart det inte är på nätet vi ska predika utan i verkliga livet, i hemmet, i skolan, i media, i samhället överlag. attityden behöver ändras och problemet tas på allvar.
    men du har rätt, listan stämmer inte. tvärtom är det nästan skadligt att följa råden, läs mer här: http://www.snopes.com/crime/prevent/rape.asp

  3. ”…din kommentar är inte direkt hjälpsam. klart det inte är på nätet vi ska predika utan i verkliga livet, i hemmet, i skolan, i media, i samhället överlag…”

    Min kommentar gäller även för samhället överlag; det är inget fel på att ge tips på hur man undviker våldsbrott. Det är ett faktum att våld förekommer och kommer att förekomma för en väldigt lång framtid oberoende av hur mycket man fokuserar på roten till problemet. Att då INTE försöka ge råd om hur man undviker våldsamma situationer anser jag vara dumdristigt. Detta utesluter dock inte att man UTÖVER det också arbetar på ett djupare plan för att komma åt problemet.

    Jag är inte ens övertygad om att man vet vad grunden till problemet är. Är det ett fåtal människor som har benägenhet till våldsbrott oberoende av samhälleliga moraliska uppfattningar eller menar man att varje man är en potentiell våldtäktsman som skall ”uppfostras”? Själv har jag ingen aning men har svårt att tro att alla män är våldtäktsmän bara ”rätt” tillfälle visar sig, oberoende av moraliska ”spärrar” och anser en sådan uppfattning vara mycket kränkande.

  4. Nej, jag har också svårt att tro att alla män är våldtäcktsmän. Men det finns en skillnad mellan situationer med våld och situationer med våldtäckt, och det är främst attityden mot det senare som jag ville komma åt. Det där med ”följ dessa tips för att undvika att bli våldtagen” känns litet som (ursäkta liknelsen) alla reklamer för snabba bantningskurer; de kan fungera till en början men de är på alla sätt bara en tillfällig lösning som inte gör något åt själva problemet. Det är en livsstils- och attitydförändring som måste ske för att få långvariga resultat. Jag menar inte bara hos ”potentiella våldtäcktsmän” utan också hos oss, hos samhället som beskyller offret för att råka ut för en sådan situation. Som anser att den beskyllde våldtagaren ”aldrig skulle kunna göra något sådant”. Som inte tar det på allvar. Där vill jag se en attitydförändring.

  5. ”…de är på alla sätt bara en tillfällig lösning som inte gör något åt själva problemet…”

    Och jag ser inga problem med det. Om polisen ser en klart påverkad bilist stoppar de honom, utan att desto mer filosofera över alkoholismens bakomliggande orsaker och långsiktiga samhälleliga lösningar. Vill man åt ett problem bör man arbeta mot det på ALLA fronter.

    ”…hos oss…Som anser att den beskyllde våldtagaren ”aldrig skulle kunna göra något sådant…”

    Borde vi ha attityden att de vi anser oss känna de facto KAN våldta folk?

  6. kanske det bara är ett dåligt valt exempel, men jag tycker det är väldigt orättvist att jämföra våldtäckt med rattfylleri. våldtäckt är ett personligt övergrepp, rattfylla/alkoholism påverkar andra endast i värsta fall. (och nu försöker jag inte alls nedvärdera alkoholismens effekter på omgivningen, men det är inte det som det var frågan om.)
    Och kan du utvdiga sin synvinkel? Du ser inga problem med tillfälliga lösningar? Du anser att förebyggande av problem är onödigt och att problem åtgärdas när de uppstår?

    Borde vi ha attityden att de vi anser oss känna de facto KAN våldta folk?

    Du vänder på mina ord. Jag menar att OM en situation uppstår där någon vi anser oss känna (även berömda personer som jobbar för att förbättra samhället) blir beskylld ska vi inte ta för givet att det inte kan stämma: ”för att hen är sån och sån, då kan hen inte vara skyldig och offret måste ljuga”.
    Att någon vi anser oss känna de facto KAN våldta folk är inte en attityd vi aktivt ska upprätthålla – man blir galen av mindre – men det är alltid en möjlighet att det händer.
    Förstår du min logik här? (Se fast på huvudkäraktären i Tv-serien Dexter. Hur bra är inte han på att leva dubbelliv?)

  7. ”…kanske det bara är ett dåligt valt exempel, men jag tycker det är väldigt orättvist att jämföra våldtäckt med rattfylleri…”

    Jag jämför inte rattfylleri med våldtäkt. Jag jämför omedelbara, tillfälliga lösningar för att illustrera att de ibland är nödvändiga och på inget sätt utesluter långsiktiga lösningar.

    ”…Och kan du utvdiga sin synvinkel? Du ser inga problem med tillfälliga lösningar? Du anser att förebyggande av problem är onödigt och att problem åtgärdas när de uppstår?…”

    Nej, förebyggande av problem är inte onödigt. Sm jag sa tidigare; bara för att man arbetar med en tillfällig lösning utesluter det inte även långsiktigt arbete.

    Problemet med långsiktiga lösningar är att förändringarna sker så oerhört långsamt, speciellt i dagens byråkratiska samhälle. Våldsutövare kommer inte att ta en paus för att vi skall ”hinna ikapp”. Under tiden behövs just tillfälliga lösningar, förutsatt att de fungerar.

    Jag ser egentligen inga problem med t.ex att affärer säljer överfallslarm och anser det absolut inte som att Claes Ohlson sätter skulden på offret.

  8. Tror diskussionen dör ut här och jag har inga fler egna ord att komma med, hänvisar hellre till någon som uttrycker sig bättre angående temat. Har länkat till det här förut men känner att det förtjänar att länkas till igen:
    http://shakespearessister.blogspot.com/2009/10/rape-culture-101.html

    Hela inlägget är väldigt tankeväckande men särskilt det här:
    Rape culture is treating women’s bodies like public property. Rape culture is street harassment and groping on public transportation and equating raped women’s bodies to a man walking around with valuables hanging out of his pockets. Rape culture is most men being so far removed from the threat of rape that invoking property theft is evidently the closest thing many of them can imagine to being forcibly subjected to a sexual assault.

    Den feta texten länkar till det här (som redan ingick i en annan version i ett av mikaelas tidigare inlägg): http://shakespearessister.blogspot.com/2007/01/take-my-cunt-please.html

  9. Men ni diskuterar ju helt olika saker. Det ena handlar om att förändra samhället och det andra om sunt bondförnuft. Jag förstår helt Serpensalbus.

    Våldtäckt, misshandel, … är sist och slutligen marginella problem i den bemärkelsen att de utförs av en minimal del av befolkningen. Att nå ut till dem genom att predika för massan är ganska omöjligt. Däremot går de ut över en stor del av befolkningen.

    Jag förstår inte heller varför feminister blir upprörda över att en man inte talar svenska vid snägären klockan två en natt eller varför man kanske väljer gå över gatan. Det är inget man skall behöva göra och man är inte skylldig till de möjliga följderna, men ändå vill man inte råka ut för dem.

    Jag anser pedofili är förkastligt och att det aldrig är offrets fel. Ändå kommer jag att varna mina barn för ”namusetän”. Är det fel av mig att göra det?

    Det är aldrig, enligt lagen, på offrets ansvar se till att brottet inte sker. Men det kan ändå vara helt fiffigt se till det inte händer åt sig själv? På samma sätt som de flesta låser dörren när de går hemmifrån.

    Egentligen tycker jag man skall se på vådtäcktsoffer och våldsoffer som samma sak på en glidande skala. De skall jämställas med varandra, för att alla skall känna sig träffade.

    Angående ”rape culture” så är det så klart något som skall bekämpas. Tyvärr tror jag det är baksidan av myntet var män särbehandlar kvinnor, dvs. öpnnar dörren, betalar middagen, hämtar blommor och presenter, … När man säger att de olike grupperna skall behandla varandra olika så finns det de som det spårar ur för. Lättaste sättet bli av med det är antagligen att vi alla skulle vara lika, inte för att jag alls är övertygad det är något majoriteten vill.

    1. det är självklart viktigt att vara medveten om att riskerna alltid finns där, samt veta hur man kan minimera dem, men oberoende hur försiktig man är och hur mycket man försöker eliminera alla risker är det praktiskt taget omöjligt att slippa dem helt.

      jag anser det dock vara onödigt att predika för mycket om hur man undviker att bli våldtagen, eftersom sannolikheten är stor att det väcker för stora rädslor (som visserligen i viss mån är befogade), vilka i sin tur gör att man begränsar sig själv i allt för stor mån. och att gå runt och undvika att leva ”på riktigt” av rädsla för att (i det här fallet) bli våldtagen är i mina ögon allt annat än sunt, speciellt eftersom detta inte automatiskt är någon garanti för att man aldrig blir offer för en våldtäkt…

  10. Jag undrar också om det inte är farligt att alltför lättvindigt slänga omkring ord som ”rape culture” och prata om ”tafsande på bussen”, eftersom det finns en risk att det då även, mer eller mindre medvetet, likställs med våldtäkt, eftersom det i förlängningen anses vara en bakomliggande orsak.

    Jag tror att resultatet alltför lätt blir en ”knee jerk reaction” där man t.ex dömer någon för sexuella trakasserier bara för att ha ”stirrat” på någon. Domen är inte längre proportionell till det verkliga brottet.

  11. Nej, sant, det är ju inte så simpelt. Det bästa man kan göra är att vara försiktig. Tror jag blev lite ivrig av mig där. Situationen är överlag rätt bra här borta, men det finns ändå mycket kvar att jobba för.

    Angående rape culture, var min poäng att hänvisa till att det faktiskt finns något sådant – i vissa delar av världen – eftersom jag själv inte hade insett det. Det var samhällets attityd mot offret efter att brottet redan har skett som jag ville komma åt. För om ni läser ”The Rape of Mr Smith” som jag länkade till ovan, hur löjlig känns inte situationen då det är pengar det är frågan om?

  12. ”…Rape culture is a ruling that says women cannot withdraw consent once sex commences….”
    (källa: http://shakespearessister.blogspot.com/2009/10/rape-culture-101.html)

    Det här är bland annat en sån där knepig grej som kan ställa till med väldiga problem. Två personer har sex och en säger helt plötsligt ”stop”. Exakt när övergår det då till våldtäkt? Omedelbart, efter fem sekunder, tio minuter? Här måste vi komma ihåg att det inte handlar om att äta yoghurt och det kan ta några sekunder innan man får ”huvudet påskruvat” och faktiskt uppfattar vad någon menade.

    Fem sekunder räckte för att döma Maouloud Baby (Maouloud Baby vs the State of Maryland) till våldtäkt. Domen överklagades senare och Baby friades.

    Personligen anser jag att domen (den senare. där han friades) är korrekt. Med *den definitionen av ”rape culture” som artikeln beskriver* är jag då alltså en förespråkare för något dylikt.

  13. Ja, i detta fall med Maouloud Baby vs the State of Maryland känns 5 sekunder av ofrivilligt sex rätt löjligt och jag håller med om att han (eftersom han ändå bara var 15 år) kunde frias.
    Men att en kvinna inte längre får säga nej efter att mannen penetrerat henne, om hon tidigare sagt ja, låter väldigt skrämmande. Att man måste hålla på till slut – förmodligen tills mannen är färdig – utan att få säga ”nej, sluta, jag vill inte mer”. Låter det rättvist?

  14. ”…Att man måste hålla på till slut – förmodligen tills mannen är färdig…”

    Det är inte det som lagen betyder. Det betyder bara att någon inte kan åtalas *för våldtäkt* (och att herr Baby kunde friges). Exemplet belyser också det väldigt viktiga faktum att sådana här saker är långt ifrån svart-vita och att vi bör tänka igenom allt enormt noga innan vi börjar lagstifta på basis av ”catch phrases” om rape society.

  15. ”…Att man måste hålla på till slut – förmodligen tills kvinnan är färdig – utan att få säga ”nej, sluta, jag vill inte mer”…”

    Och med den lilla ändringen blir det en Cosmopolitan-artikel om hur man skall förhindra för tidig utlösning ;)

    Skämt åsido…

  16. Det är inte det som lagen betyder. Det betyder bara att någon inte kan åtalas *för våldtäkt* (och att herr Baby kunde friges).

    Ja, men det innebär också att lagen kan tolkas som att kvinnan måste låta mannen ha sex till slutet. Särskilt i USA där allt är möjligt…
    Tänk om Baby inte hade slutat efter fem sekunder, utan efter fem minuter? Eller fem timmar? Lagen gör ingen skillnad på tiden, så länge kvinnan redan sagt ja.

    Fotnot: ja, jag vet att jag ger aningen extrema exempel, men jag vill få respons av dig, serpensalbus, som visar att du inser allvaret i temat och inte tar det lika lättvindigt som du nu verkar göra.

  17. ”…Ja, men det innebär också att lagen kan tolkas som att kvinnan måste låta mannen ha sex till slutet. …”

    Råkar du ha exempel på dylika prejudikat?

    ”…Tänk om Baby inte hade slutat efter fem sekunder, utan efter fem minuter? …”

    Utesluter inte åtal med annan rubricering, möjligen aggravated assault eller batttery (eftersom det handlar om USA). Man kan ändå argumentera för att ett brott de facto har begåtts, dock ej våldtäkt.

  18. En poäng jag här försöker få fram är att lagen inte endast skall vara till för att döma de skyldiga utan även skydda de oskyldiga.

  19. Som tur har lagen sedan dess ändrats (http://feministing.com/2008/04/18/maryland_rescinds_once_its_in_1/), och jag hoppas på att aldrig behöva se ett sådant prejudikat.

    Våld är fortfarande inte samma sak som våldtäkt. Kan du över huvudtaget föreställa dig hur det skulle kännas att bli våldtagen?

    En poäng jag här försöker få fram är att lagen inte endast skall vara till för att döma de skyldiga utan även skydda de oskyldiga.

    Och det är en bra sak. Ingen ska behöva dömas för något de inte gjort. Men en stor del av våldsbrotten är och förblir oanmälda. Och falska rapporteringar är mindre vanliga än falska rapporteringar av bilstöld, i alla fall i USA enligt samma källa som citerats förut: Rape culture is pervasive insistence that false reports are common, although they are less common (1.6%) than false reports of auto theft (2.6%). Rape culture is pervasive claims that women make rape accusations willy-nilly, when 61% of rapes remain unreported. (http://shakespearessister.blogspot.com/2009/10/rape-culture-101.html)

  20. ”…Våld är fortfarande inte samma sak som våldtäkt…”
    Nej det är de inte. Men jag vidhåller att det är *en form* av våldsbrott.

    ”…Kan du över huvudtaget föreställa dig hur det skulle kännas att bli våldtagen?…”
    Antyder du här att eftersom jag som man inte riskerar att bli våldtagen har jag heller ingen ”rätt” att uttala mig i frågan?

    1. För att nu göra det klart, serpensalbus; jag frågar om du som person kan föreställa dig hur det känns att bli utnyttjad. Det är inget att rekommendera.

  21. ja, diskussionen kanske har dött ut vid det här laget, men jag tycker serpensalbus slår huvudet på spiken (där i början då det handla mera om det ursprungliga ämnet). dvs. på samma sätt som vi kan försöka undvika att bli offer för andra brott (misshandel är ett bra exempel) kan kvinnor dela tips om hur de kan undvika att bli offer för våldtäkt. de kan också lära sig fysiskt självförsvar, och ingen påstår väl att de för att de övar att knäa män i skrevet och bryta deras näsben på nåt sätt accepterar att män ”får” våldta?

    den här frågan ställs, i min mening, ganska ofta – om det är fel att ge tips om hur man kan minska risken att bli utsatt för sexuellt våld. jag hoppas det inte påverkar mänskors benägenhet att ge varandra goda råd. det är lite som med vaccin – ta t.ex. influenssavaccinet – vaccin används därför att det är lättare att komma åt en stor, slumpartad men positivt inställd population och ge dem ett skydd än det är att komma åt ett virus som ju mest av allt inte vill bli dödat (precis som en våldtäktsman minst av allt vill bli identifierad som sådan).

    män som har vuxit upp i en sekulariserad västerländsk miljö är nog alla medvetna om att man inte får våldta (nu talar jag om den helt juridiskt solklara våldtäkten, inte gränsfallen) kvinnor. så de som gör det är medvetna om att det bryter mot både lagen och moralen. så det behövs nog betydligt mer avancerade metoder än bara uppmaningar att ”lägga av”. t.ex. betydligt, betydligt hårdare straff. riktigt jävligt hårda straff.

    1. goda råd i sig är alltid bra, likaså att ge saklig information och vettiga tips om hur man försvarar sig och minimerar risken för våldtäkt är varken fel eller negativt, det är när det blir too much som jag tror att det gör mer skada än nytta (vilket jag nämner i kommentaren till bakpappa). det är alltså inte råden i sig jag har något emot.

      en av meningarna med inlägget var att lyfta fram skillnaden i hur våldtäkt diskuteras beroende på vilket kön man har. från barnsben lär man sig att man ska undvika ”fula gubbar” och inte stiga in i en okänd bil. i tonåren får flickorna råd i stil med att våga säga nej, inte följa med okända killar hem, inte dricka för mycket eller vara för lättklädd, att inte göra si och inte så. det finns en övergödd manual som, ifall man följer den till punkt och pricka, ska hindra en från att bli våldtagen (och finns det regler kan man bryta mot dem, och isåfall är det ju praktiskt taget ens eget fel om något händer…? men det är en annan diskussion). vad får killarna höra? diskuteras det här ämnet överhuvudtaget på något djupare plan än att man nämner att det är fel att tvinga någon till sex?

      sexualbrottslagen har diskuterats otaliga gånger, och den suger fortfarande.

  22. ”diskuteras det här ämnet överhuvudtaget på något djupare plan än att man nämner att det är fel att tvinga någon till sex?”

    jag vet inte, jag kanske inte förstår hur du menar. det finns väl inget djupare plan att behandla frågan med pojkar än ett helt klart förbud: såhär får du bara inte göra?

    jag tror problemet är att man vill tänka sig att våldtäktsmän på nåt plan inte förstår att de gör fel. men det gör de garanterat. i den mån de inte har fått en uppfostran som påstår t.ex. att kvinnor som är på tumanhand med en man som inte är hennes nära släkting är en sköka eller hora – dsv. i den mån de har fått en sekulariserad västerländsk uppfostran, så vet de att alla sorters våldtäkt (oberoende vad kvinnan är klädd i, i vilket sällskap hon är, hur full hon är) är ett brott både mot lagen och moralen.

    precis som tjuvar vet att det är olagligt att stjäla, mördare att det är olagligt och omoraliskt att mörda osv. men ändå gör det. för att de helt enkelt har ”ont uppsåt”, precis som ett virus som orsakar influenssa eller nån ännu värre sjukdom har ett ont uppsåt.

  23. med ”ont uppsåt” menar jag: är motiverad av en egen egoistisk drift som inte tar i beaktande offrets hälsa, intressen, rätt osv. precis som en parasit inte bryr sig om den som den angriper.

  24. Först:
    ”det finns väl inget djupare plan att behandla frågan med pojkar än ett helt klart förbud: såhär får du bara inte göra?”
    Sedan:
    ”jag tror problemet är att man vill tänka sig att våldtäktsmän på nåt plan inte förstår att de gör fel. men det gör de garanterat./ …/ är ett brott både mot lagen och moralen.”

    Där, i andra citatet, har du ju redan identifierat ”ett djupare plan att behandla frågan på”. Om folk begår brott trots att de vet att det är fel, betyder det inte att de skulle behöva några slags spärrar som hindrar dem från att begå brottet? Och förmodligen redan innan brottet begåtts, dvs. visst kan straffen bli strängare (jag är helt på den linjen!) men det viktigaste förebyggande arbetet mot våldtäkter ligger nog i någon slags djupare ”uppfostran”/utbildning/whatever. Till oss alla. Och det är väl där det blir så jävla otroligt tröttsamt att ständigt läsa om hur man som kvinna ska undvika våldtäkt.

    En otroligt stor del av våldtäkterna begås av nära bekanta till den våldtagna, dvs. det handlar inte om att någon gått med för kort kjol osv. Varför skriver dessa påhittiga människor inte en allmän guide till hur man undviker våld? Om man vill jämställa våldtäkter med våld, vilket ju inte lagstiftningen tycks göra då mera våld vid en våldtäkt tenderar ge strängare straff.

    Nå jo, sen ännu om gråzonsdiskussionen. Det är sällan jag tänker tillbaka på min tid som runtknullande suput, men när jag gör det tänker jag oftast på hur många gånger jag ”släppte in” en karl fast jag inte egentligen hade lust att göra det. Givetvis helt mitt eget ansvar, och det skulle aldrig falla mig in att anklaga dem nu så här långt efteråt. Gjort är gjort. Jag byter i stället upp mig till bättre typer, heh… För det undgick nog inte en enda av dem att jag egentligen inte ville. Om man måste tjata hela kvällen, huh? Svagt som fan av mig att ge efter, bekräfta att det går att ”vinna över en vilja”. Löjligt som fan av karlarna att prioritera en kvälls knull, en slags seger, framför äkta gemensam vilja.

    Min poäng här är att poängen med att kalla det gråzoner är just att de har olika nyanser. Vad som är våldtäkt och inte är väldigt subjektivt för alla, vilket naturligtvis är svårt att greppa när ett påstått brott ska dömas. Faktum kvarstår ändå att ytterst få anklagar någon för våldtäkt i onödan, och vissa människor överdriver dessa händelser för att få dem att framstå som väldigt sannolika och som om det ofta händer. Jävligt sorgligt. Jag tror nog att de flesta av oss (män som kvinnor som hundar) som nånsin legat runt, någon gång gjort det ”bara för att”, utan att kanske vilja det till 100%. Det betyder verkligen inte att alla kommer att springa och anmäla det till polisen.

    Ännu om västerländskheten: vårt rättssystem är starkt förknippat med bevis, dvs. tesen om att man är oskyldig tills skyldighet bevisats. Chansen att bli orättvist dömd utan bevis är därmed bedligtyt mindre än att inte bli dömd alls fast ett brott begåtts.

Kommentera

