kristdemokraterna och pride

Trots att det är några månader sedan Pride- paraden arrangerades tänkte jag, med tanke på den stundande Regnbågshelgen, ta upp något Pride- relaterat.

I paraden, som är Pride- veckans höjdpunkt, deltar många olika politiska partier för att visa sitt stöd för sexuella minoriteter. Ett parti som jag dock inte kan minnas ifall jag såg i paraden eller inte, är Kristdemokraterna. Vad anser ni om deras deltagande, borde de marschera eller borde de hålla sig så långt därifrån som möjligt? Jag är säker på att det inom partiet finns människor som jobbar för sexuella minoriteters rättigheter och därför skulle kunna tänkas delta i paraden. Men jag har svårt att bortse från det faktum att dessa personer trots allt stöder ett parti som för en hbtq- diskriminerande politik. Hör anhängare av ett dylikt parti alls hemma i Pride- paraden?

4 reaktioner till “kristdemokraterna och pride

  1. Det beror på. Representerar de partiet officiellt eller är de där som privatpersoner? (KAN ens en politiker någon gång göra något dylikt utan att uppfattas som en representant för partiet?)

    Deras officiella politiska linje är väl att de är emot sånt där, alltså borde de hålla sig borta och vara sanna mot sina ideal istället för att ”röstfiska”. Jag är inte troende själv men jag respekterar inte den inställning kyrkan verkar ha där deras ideal verkar gå hand i hand med allmän opinion/tidsandan då hela deras ”grej” bygger på att en allsmäktig gud har satt upp dessa levnadsregler.

    1. jag tvivlar faktiskt lite på att en politiker kan göra något liknande utan att människor genast gör en koppling till partiet, oberoende ifall denne är där som representant eller inte.

  2. Jag tycker inte att man ska dra alla kristdemokrater över en och samma kam, precis som att det inom kyrkan finns de som också är positivt inställda till hbtq-personer. Trots allt så har ju KD en filosofi som inte gynnar oss som hör till gruppen sexuella minoriteter. Är man kristdemokrat och vill stå upp för sexuella minoriteters rättigheter så tycker jag att man ska få göra det, är det då sen i prideparaden eller någon annanstans. Men då kan man kanske ställa sig frågan om det är ens politiska eller personliga åsikt då man engagerar sig i sådant, och var går gränsen mellan personlig och politisk åsikt eller finns det någon? I så fall kan man ju fundera över om det inte skulle vara dags att hitta ett annat parti som har en politik som stämmer bättre överens med ens egna åsikter.

    Har inte heller någon minnesbild av att jag skulle ha sett någon KD representant skymta förbi under paraden. Däremot minns jag denna text som några personer gick omkring med: ”Päivi Räsänen ei päätä enää!” ;)

    1. nej, jag kan hålla med om att man inte ska dra alla över samma kam, oberoende vad det gäller (tyvärr är det alltför lätt att göra det).

      alla människor är olika, men åtminstone för mig känns det som en omöjlighet att stå upp för en minoritets rättigheter men samtidigt stöda en politik som arbetar emot dem.

Kommentera

