är jag en dålig feminist?

Under den första feministiska vågen var en av de viktigaste faktorerna för lyckat resultat att kvinnorna höll ihop och arbetade mot ett gemensamt mål. I dagens läge är det fortfarande, speciellt inom feministiska kretsar och trots att strävandet efter jämlikhet kommit väldigt långt, viktigt att kvinnor håller ihop och stöttar varandra. Då är man en bra feminist.

Jag uttrycker ofta min avsky mot uppdelningen i manligt och kvinnligt, fixeringen vid två kön och inget däremellan. Jag gnäller om könsroller och att människors olikheter inte beror på det kön man har, utan att det är helt individuellt. Ändå har jag, trots att det går emot mycket jag tycker och tänker, med tiden utvecklat en lätt form av avsky mot det kvinnliga släktet. (Ja, jag gör något så fräckt som att klumpa ihop kvinnorna till en homogen grupp och ställa den mitt i skottlinjen.)

Jag känner obehag för de typiskt kvinnliga beteendena och rollerna. Jag föraktar den fnittrande kvinnan i reklamen, stereotypen för det kvinnliga könet. Fnitter, medveten hjälplöshet och att man uppenbart spelar på sin kvinnlighet för att vinna fördelar, det går bort. Jag får magont och äckelkänslor. Jag känner mig allt annat än hemma i rollen och gillar inte att den upprätthålls.

Ett omtalat stereotypt kvinnligt beteende är opålitligheten. Uppfattningen om att kvinnor skvallrar och pratar skit bakom ryggen på varandra. Att män är mycket pålitligare, rakare och ärligare. Jag har hållit med om och predikat om det, men vem är jag att döma? Vad är det jag gör när jag påstår att kvinnor skvallrar och pratar skit om varandra, om inte just exakt det? Inte om någon specifik person men om kvinnor som grupp. Är inte det precis lika illa? Vem upprätthåller egentligen synen på kvinnan som falsk och opålitlig, om inte kvinnor själva?

Jag trivs i grupper med män och de flesta av mina nära vänner är just killar. Jag har påstått mig komma bättre överens med män. Men har det verkligen att göra med att de är män och inte kvinnor? Handlar det faktiskt om att de har mer testosteron, grövre röst och kuk? Är det inte bara så simpelt att jag haft turen att träffa på otroligt underbara människor, vilka jag trivs ypperligt med? Inte för att de är jävligt bra män, utan jävligt bra människor.

Att nästan samtliga av dem jag just nu trivs bäst med råkar vara män betyder inte att jag inte kunde trivas precis lika bra i en grupp med enbart kvinnor. Att gå runt med tanken att majoriteten av kvinnor är svin, bara för att jag råkat på en del av den sorten, är i längden bara förödande för mig själv. Att jag redan vid åsynen av en fnittrande grupp kvinnor automatiskt backar, kan göra att jag missar en handfull nya intressanta bekantskaper med mycket mer innanför pannbenet än läppstift och skor. Att mina tankar per automatik snurrar i de här banorna gör mig till en av dem jag inte vill vara. En inskränkt människa som dömer hunden efter håren.

18 reaktioner till “är jag en dålig feminist?

  1. Är det inte viktigare att hålla kvar sina ideal än att stötta gruppen bara för att man ”gjorde det förr”? Om kvinnor uppvisar beteende du inte håller med om, är det då meningen att du skall applådera och hålla med bara för att de är dina ”systrar”? Även fast det vore du ensam mot världen betyder det inte att de har rätt.

    Hur många gånger måste du träffa fnittrande töntar och få dina ”stereotypa” uppfattningar bekräftade innan du bestämmer dig för att enough is enough? If it walks like a duck and talks like a duck- it’s probably a duck.

    Asiasta toiseen; har du märkt något uderligt med ditt besökarantal? Jag har väldigt avvikande siffror idag utan att ha skrivit något desto mer intressant. Funderar vad det kan bero på.

    1. ja, vem är man egentligen om man släpper sina ideal och ståndpunkter för att följa strömmen, bara för att man borde eller för att det är enklast så?

      nej, jag har inte märkt något konstigt med mina besökarsiffror, kanske är det bara så att någon hemlig beundrare spridit så kallad länkkärlek och länkat till din blogg ;)

      1. Om besökarna kommer från en specifik länk borde jag se det i mina referer eller åtminstone en spridning över längre tid. Igår hade jag helt plötsligt utan egentlig orsak fyra gånger fler unika besökare än vanligt.

        1. du har inte fått en massa spamkommentarer då? i samband med att jag fick sjuka mängder spamkommentarer sköt också besökarstatistiken i höjden.

        2. Att du plötsligt en dag skulle ha fått ökad trafik från alla håll låter lite osannolikt. Tror nog sanningen finns att finna någon annanstans.

        3. Serpens! Om du fortfarande undrar över besökarstatistiken så länkade Linn Jung dig på Facebook den 3e! ;) Might explain things…

  2. ”Jag föraktar den fnittrande kvinnan i reklamen, stereotypen för det kvinnliga könet. Fnitter, medveten hjälplöshet och att man uppenbart spelar på sin kvinnlighet för att vinna fördelar, det går bort.”

    Precis! Men jag förundras också över hur vanligt det här beteendet är. Så vanligt att jag förstår att det kan uppfattas som medfött kvinnligt beteende. Ändå är jag övertygad om att det är inlärt beteende. Förstår bara inte när och hur jag som kvinna kunde missa kursen.

    Annars, intressant blogg du har!

  3. Vad tycker du om de manliga stereotypierna då? Kanske du kunde generalisera och säga du inte gillar stereotypier?

    Och gillar man inte dem så är det väl inte så konstigt att få nippror när man stöter på dem?

    Jag skulle säga du är en bra feminist om du ”känner obehag för de typiskt kvinnliga beteendena och rollerna.”. För i en perfekt värld skulle de knappast existera…

    Sådär helt generaliserat så tror jag du i viss mån har rätt. Men jag tror inte könsrollerna är medfödda egenskaper, utan vi präglas av vår omgivning under hela vårt liv.

    1. ja, jag kunde generalisera och säga att jag inte gillar stereotyper överhuvudtaget, varken de manliga eller kvinnliga (dock passade det sig inte riktigt att ta upp de manliga stereotyperna i just det här inlägget).

      jag är helt säker på att könsroller inte är medfödda utan inlärda, vilket borde ha kommit fram tidigare i bloggen (och lär komma igen).

  4. Om man utgår från feminism där man för könens jämlikhet och jämställdhet, snarare än kvinnans överlägsenhet, så borde väl nog dina ‘förakt mot kvinnliga stereotyperna’ kunna användas som en styrka, snarare än någonting annat.

    Att som kvinna kunna se samhällsperspektiven och könsindelningarna från den manliga synvinkeln måste ju rent naturligt ge en väldigt objektiv ståndpunkt, som du torde kunna använda till din favör i argumentation och debatt.
    Däremot får du antagligen leva med att många av dina kvinnliga politiska liktänkande kommer att vara skeptiska till dina tankegångar till en början.

    1. och så måste jag tillägga att det bara är ett fåtal, extremt radikala, inriktningar av feminismen som anser kvinnan vara överlägsen mannen.

  5. Hej!

    Tack för ett bra inlägg.

    Jag räknar mig själv till dedär fnittrande flickorna med fixade naglar och klänningar som tycker om mode. Det jag ofta blir sur på är att jag då genast stämplas som dum och som en stereotypi av mitt kön. Har ofta funderat på att mitt beteende är inlärt. Men jag trivs med det. Jag tycker om att fnittra. Jag tycker om att laga mina naglar.

    Varför ska alla som kallar sig liberala tycka det är dåligt? Ska inte liberalism betyda att man godkänner alla, även stereotypier? Jag har inget emot de som inte vill se ut som jag eller uppföra sig som jag. Jag tilltalar mina kompisar som hen, ifall de så önskar. Men likväl, så hoppas jag att de tilltalar mig som hon, för jag är stolt över min kvinlighet. Feminism är väl inte att slå ner andra utan en strävan till jämlikhet, oberoende kön, utseende eller uppförande.

    1. ditt beteende är troligen, åtminstone till viss del, inlärt, men om du trivs med det ser jag ingen orsak till att du borde ändra på dig. det viktigaste är ju i slutändan att man trivs med sig själv och den man är.
      stereotypa uppfattningar är tyvärr väldigt ingrodda i vårt tankesätt. jag tror en delorsak till att många som kallar sig liberala uttrycker sig negativt om stereotyper är för att dessa till stor del är begränsande (i vissa fall till och med diskriminerande) och negativa inte minst för dem som inte passar in i mallen. per automatik blir då inställningen mot dem som passar in i den stereotypa mallen negativ. men du har helt rätt i att liberalism borde betyda att man godkänner också stereotyper.

Kommentera

