veckans poll

Bättre sent än aldrig, här är förra veckans pollresultat. Och med tanke på Reidar Hjermanns förslag får ni denna vecka ta ställning till rituell omskärelse.

9 reaktioner till “veckans poll

    1. det stämmer att någon så ung som 10 år kan vara väldigt påverkad från olika håll, men det kan visserligen också en 15-åring eller varför inte en 25-åring. men precis som du säger låter 15 som åldersgräns rimligare för att kunna ge sitt riktiga samtycke.

      1. Jag anser att det inte handlar så mycket om att bli påverkad av andra utan mer om att kunna ta ett välinformerat beslut. Jag tror inte en 10årng har kapacitet att förstå konsekvenserna av ett beslut att skära bort en del av snorren.

        Om man som 15åring däremot är så dum att man går med på det så låt gå för min del. But I ain’t payin’!

    1. jag har inte riktigt bestämt mig vid vilken ålder jag tycker gränsen borde ligga, men med tanke på hur mycket mognare en 18-åring är (eller förväntas vara…) än en 15-åring lutar det kanske mer mot det förstnämnda.

      1. Jag funderade också ifall jag skulle hålla på 18års åldersgräns eller vad. Sist och slutligen brjade jag helt enkelt fundera att man nog vid 15 års ålder är så pass smart att man borde veta ifall man faktiskt vill ha delar av sin kropp bortskärda.

  1. Tjah…en religiös övertygelse kan få en person att utföra vad som helst, oavsett ålder. jag skulle av princip gärna se detta som ett beslut en myndig person skall fatta.

Kommentera

