”jag skiter i om din unge svälter bara jag slipper se dina jävla bröst”

Marica har skrivit ett inlägg om Vasabladets artikel ”Vett och etikett för barnfamiljen” och jag tänker efterapa henne och skriva om det där med offentlig amning.

Ärligt talat har jag svårt att förstå varför många är så negativt inställda till mammor som ammar sina barn offentligt (och då speciellt på matställen). Jag fattar att man inte vill se halvnakna människor när man ska äta, men det är ju inte direkt så att mamman sliter av sig tröjan och med våld trycker upp sina boobs i ansiktet på en. Det handlar om att ge mat åt en baby som inte på några villkor kan klara sig själv. Brösten är i det här fallet inget annat matbehållare, dessutom är de skymda av en bebis. Ifall man tycker det är så jävla obehagligt att se någon äta borde man kanske hålla sig borta från cafén och restauranger.

Skitblöjan får för övrigt gärna bytas på ett ställe där man inte ska ha sin mat eller äta den.

16 reaktioner till “”jag skiter i om din unge svälter bara jag slipper se dina jävla bröst”

  1. Att byta blöja på cafét är att gå över gränsen, men amma fattar jag inte hur folk kan bli sura över. Blöjbyte luktar och är ohygieniskt, men amning finns det ingen anledning att bli sur över annat än att man värderar ”anständighet” och liknande, trams, vilket är totalt subjektiva uppfattningar.

    1. blöjbyte är minst sagt ohygieniskt, och det hör verkligen inte hemma på ett ställe där man ska inta sin mat. om man värderar anständighet så högt att man inte tål att se när någon ammar kan man väl försöka vrida på huvudet och ignorera det, men jo det är ju helt subjektivt.

  2. Jag bryr mig inte ett jota. Jag skulle gladeligen kunna äta min hamburgare omringad av tiotusen tissar. Dessutom är ungen tyst(are) när den ammas. Skrik och skitlukt undanbedes dock.

    1. exakt, ungen är tyst när den blir ammad! undrar hur mycket mer irriterande dessa anti-offentlig-amning-typerna skulle bli ifall mammorna lät bli att amma ungarna och lät dem skrika istället…

  3. This is the thing; I see a boob – I’m gonna look (undantage e ifall ja e släkt me the boob)…fastän det e nån som ammar. Boob is boob is boob. Don’t want me staring at your boobs – don’t whip ‘em out.
    :P

    1. Oj, hoppas ingen blandar ihop oss två. Jag kastar lätt ett öga på nån som ammas. För att jag tycker det är så sött.

      Och hur klarar du dig utan att stirra i bastun eller på en strand i södra Europa?

      1. Jag går ytterst sällan i bastu eftersom jag aldrig riktigt förstått grejen. Senast jag var i bastu med en kvinna som jag inte var ihop med var nog över 20 år sedan så det har inte riktigt blivit aktuellt. Södra Europa besöker jag nästan aldrig heller.

        Men för att besvara din fråga; naturligtvis skulle jag inte *stirra* men självklart skulle jag smygkolla. Boob is boob is boob.

  4. Ööh… Amning på allmän plats inte acceptabelt?!?! Baserat på den där artikeln så verkar Magdalena tycka vuxna får uppföra sig hur som helst och barnen skall helst lämnas hemma.

    Och ”Ta med barn på restauranger där barn är välkomna.” Så då behöver man inte lämna dem hemma?

  5. Jag tycker att det är oerhört skrämmande och sorgligt att barn förbjuds på restauranger. Nu har de även börjat ha barnförbud på flygplan, enbart av den anledningen att de fina kostymnissarna ska få sova sin skönhetssömn.

    Jag tycker att det är lika skrämmande och sorgligt att man inte ska få amma offentligt. Jag avskyr det faktum, att vi alla ska vara städade och ordentliga för att få visa oss ute överhuvudtaget snart. Åldringar, barn och människor som inte är som andra har snart inget att göra i samhället utan de ska sitta hemma.

    Vad i helvete hände med ”alla har ett lika värde”? Och vad hände med ”unikt är vackert”? Eller ”barnen är det viktigaste vi har”? Satans satan. Det går inte att vara unik och vacker eller ens barn längre, för då får man inte äta på restaurang eller gå i butik eller göra nåt som kan tänkas irritera andra människor. Vart for toleransen, öppenheten?

    Jag förstår ju ifall nån vill begränsa internet och få oss att skriva bara sådant som är politiskt korrekt, det är ju klart att det skulle gå så till sist, men att försöka censurera själva människan? Är det logiskt och bra?

    Nå, det var egentligen inte det jag skulle ha sagt. Jag skulle egentligen uppmana folk till att klaga på städningen om det är så smutsigt på toaletten att man inte kan byta på sin baby där. För sådana toaletter är det gott om, och de retar gallfeber på mig, städerska som jag själv är.

Kommentera

