tips från coachen

Istället för att fråga nya bekantskaper om de har pojkvän eller flickvän, använd ordet partner. Det är neutralt och antyder inte att personen borde ha en viss sexualitet.

8 reaktioner till “tips från coachen

  1. Nä, jag får nippor av ordet partner. Man behöver inte göra allt könsneutralt. Tvärtom tycker jag det är helt ok fråga om nån har pojk- eller flickvän. Men jag tycker det inte skall vara pinsamt få som svar man har flick- eller pojkvän. Svaret kan ju lika väl vara man har sam- eller särbo eller hör och häpna är gift!

    I vilket fall som helst kommer ju folk göra ett antagande om partnerns kön. Är inte det lika bra det genast blir klart?

    1. man behöver inte (och kan inte heller) göra allt könsneutralt, nej.
      folk kommer precis som du säger antagligen göra ett antagande om partnerns kön, det är oundvikligt. men att använda ett neutralt ord som inte syftar till att personen ifråga borde vara hetero (eller homo) känns åtminstone för mig trevligare än att personen ska behöva svara nej, och sedan förtydliga att h*n faktiskt har pojk-/flickvän (vilket det nu sedan må vara). det leder rätt ofta till småjobbiga situationer.

  2. Kan man inte svara ”Jo, men pojk-/flickvän”? På samma sätt som jag skulle svara ”Jo, eller närmare bestämt fru”?

    Felet ligger väl i att folk inte kan hantera den småjobbiga situationen, inte i att själva ordet inte är könsneutralt? Är inte det egentligen bara bra att ordet inte är könsneutralt så att folk kommer ur sina antaganden?

    Men om du nu prompt skall använda ett könsneutralt ord, kan du inte säga käraste? Fast det låter ålderdomligt i mina öron, så du har väl knappast hört om det? ;-) Partner låter i mina öron som en delägare i ett mindre företag. Eller som om nån absolut inte vill tala om om den är homo- eller heterosexuell (eller nåt där emellan).

    Helt på skoj kollade jag upp partner på synonymer.se: kamrat, kompanjon, kollega, parhäst, delägare, medarbetare, moatjé, kavaljer; medspelare

    1. felet ligger precis som du säger i den småjobbiga situationen som (kan) uppstå, även om det i vissa fall även kan bli så att personen som måste ”förklara sig” känner sig rent ut sagt förolämpad eller stött (dock kan man inte gå genom livet och tro att man aldrig kommer göra någon ledsen).
      du har en väldigt bra point i att det kan vara bra att ordet inte är könsneutralt, så att människor kommer ur sina antaganden!
      käraste låter aningen ålderdomligt jo, men tro nu inte att jag inte hört det förr, så ung är jag inte ;) partner klingar inte fel i mina öron, men det finns säkert bättre alternativ.

  3. Och så ett ord från Koutsi

    Fråga ALDRIG om någon har en pojkvän/ är singel. Det får dig att verka alltför framfusig (eftersom det rakt kan översättas till ”är det okej att jag stöter på dig?), vilket inte funkar så bra då man stöter på någon. Skönheten ligger i den mer subtila dansen.

    (Här antar jag förstås rakt av att man faktiskt är intresserad av personen. Annars finns det ingen anledning att fråga…eftersom, frankly, it’s none of my g*d damn business) :P

Kommentera

