”det här är min kompis som har skostorlek 47 och äter pistagenötter framför teven”

På tal om oväsentligheter tycker jag vi ska sluta upp med att presentera människor som ”bögen” eller ”lesbot”. Må vara att en brud blir kär i andra brudar eller en man i andra män, men är det faktiskt så viktigt att poängtera att man måste presentera personen som ”den homosexuella” och i vissa fall helt glömma bort att nämna personens namn?

Hur många skulle kolla snett om jag började gå runt och presentera mina straighta bekanta i stil med ”hej, det här är min vän, h*n är hetero”? Jag är säker på att en hel del ögonbryn skulle höjas och många ansikten förvridas i what-the-fuck-miner, samt att folk i värsta fall långsamt skulle backa bort från mig med händerna höjda i försvarsställning.

Varför är det då så okej när det gäller homosexuella? Handlar det om en statusgrej, som i chiclit- svängarna där alla har sin egen lilla bögkompis? Kan vi isåfall en gång för alla komma överens om att homosexuella inte är menade som festens exotiska inslag och att det inte borde leda till en statushöjning ifall du känner personer med annan sexuell läggning än den stora massan?

4 reaktioner till “”det här är min kompis som har skostorlek 47 och äter pistagenötter framför teven”

  1. Hmm… Vi rör oss tydligen i lite olika kretsar? Ingen har någonsin blivit presenterad som ‘bögen’ eller ‘lesbot’ åt mig. Egentligen är jag lite bekymrad över att jag i praktiken inte har några homosexuella i min vänkrets. Och de jag möjligen har har minsann inte kommit ut ur skåpet. Är jag liksom omedvetet homofob?

    1. jag har rätt så många icke-heterosexuella i min bekantskapskrets, och det förklarar antagligen varför jag alltid emellanåt råkar på det här fenomenet medan du, som inte har några homon i din vänkrets, aldrig gör det :) jag tvivlar på att du kan klassas som ens omedveten homofob ;P (fast du kan ju alltid, för säkerhets skull, efterlysa en homokompis, de är ju som konstaterat även statushöjare………).

Kommentera

