abortlagstiftningen

Kristdemokraterna vill, som bekant, skärpa abortlagstiftningen och Sannfinländarna är inte sena att hålla med. Jag tror ärligt talat att en skärpt abortlagstiftning är helt fel metod för att minska antalet aborter. Varför gå den vägen när man istället kunde förbättra sexualundervisningen och tillgången till preventivmedel?

12 reaktioner till “abortlagstiftningen

  1. Jag tycker ärligt talat att sexualundervisningen är helt okej (eller, den delen som handlar om preventivmedel…resten är ganska skit) och de flesta VET nog vad som händer då man inte skyddar sig. Men sidu då sex är så mycket skönare utan kondom/man är full/ man glömmer/ orkar inte/ så skiter det sig ändå.

    1. jag tror sexualundervisningen till stor del beror på i vilken skola man går, för vad jag vill minnas var den vi hade inte direkt så upplysande (dock ger jag en eloge till den ena läraren som tog upp en del om känslor i samband med sex).

  2. En sak som aldrig tas upp i debatten av abortmoståndare är hur mycket skulle dom illegala aborterna öka om man förbjöd/begränsade kraftigt rätten till abort. Sådana siffror och uppskatttningar droppar dom aldrig.

    1. ja man undrar ju varför….. men jo, det är sant att illegala aborter skulle öka kraftigt ifall lagstiftningen stramades åt, och det är ju inte riktigt positivt.

  3. jag avskyr tanken på att de där jäääävlajäääävla konservativa partierna som vill fingra på aborträtten i finland. och det som är allra mest konstigt är att det faktiskt finns duktigt av kvinnor bland dem som motsäger abort. liksom, what the!

    det jag däremot inte förstår, är hur sjutton abort är ett ingrepp som inte kostar ett dugg (förutom möjligtvis en poliklinikavgift). om det kostade att göra abort, tror jag faktiskt att antelet aborter skulle sjunka, det skulle höja tröskeln till oskyddat sex. och jag tycker också att preventivmedlen borde vara kännbart billigare. att äta p-piller kostar cirka 14 euro i månaden, och priset bara stiger och stiger. för en 15-åring tjej som inte får nån veckopeng är 14 euro ungefär 14 för mycket. fastän jag är typ vuxen tycker jag fortfarande att det är sjukt obekvämt och pinsamt att köpa kondomer i en vanlig matbutik, för att ens tala om att man måste BE om dem på kiosker och småbutiker – jag förstår definitivt varför man hellre låter bli att köpa dem. och ja, sexualundervisningen kunde förbättras, man kunde ju betona kvinnokondomerna exempelvis, eller spermicider, eller ja – inte bara den jäkla kondomen.

    1. att kvinnor motarbetar abort är ungefär som när homosexuella (eller bisexuella) är emot en könsneutral äktenskapslag.
      det är möjligt att antalet aborter skulle minska ifall ingreppet var avgiftsbelagt. preventivmedlen borde verkligen vara billigare! kondomer kostar i genomsnitt 50 cent styck och det känns inte helt okej. detsamma med hormonella p-medel. inte okej.
      sexualundervisningen behöver utvecklas, och inte bara på det här området.

      1. Varför är inte 50 cent ok? De flesta förbrukar inte så fruktansvärt många per dag att det verkligen skulle bli en utgift… Jämför det t.ex. med priset för en krogkväll eller en lite lyxigare middag hemma.

        50 cent är också ungefär priset av ett tio minuters mobiltelefonsamtal…

        1. allting är relativt och jag tror orsaken till att redan 50 cent (som för de flesta är just ingenting) för mig känns i överkant för kondomer, är att jag handlar det mesta begagnat (och alltså kan få tillexempel ett par jeans för samma peng). dock är kondomer av märket sultan avsevärt dyrare och lidl kondomer nästan hälften billigare.

  4. Jag hörde en debatt om detta idag där ensidan tog upp frågan som så att om man vill minska aborter och de oönskade barnen ska födas. Vem ska då ta hand om dem, Vem ska bli deras föräldrar? Varför vill kristdemokraterna på samma gång att inte homosexuella ska ha rätten att adoptera? där det finns bra människor som skulle kunna ta hand om dessa barn. – Hon hade en poäng där.

    Men i övrigt kan jag tycka att lagen är ok som den är nu. Varje abort som görs är ett beslut som antagligen varit tufft att besluta för kvinnan och man ska respektera den kvinnan. Alla har sina skäl om än jag själv som 2 barns mamma inte kan tänka mig in i den situationen där jag personligen skulle välja bort ett barn.

    1. mycket bra poäng hade hon!
      abortlagen som den ser ut är också enligt mig riktigt okej, men jag tror (eller vill tro) att man med bättre rådgivning, upplysning och mer tillgängliga preventivmedel skulle kunna minska antalet aborter som görs (ifall det är det man strävar efter). jag tror att en abort är bland ett av de svåraste beslut man kan ta (inte minst när omgivningen också börjar lägga sig i, vilket de har en tendens att göra).

  5. Jag blir fruktansvärt besviken om abortpratet i regeringsprogrammet är något annat än blådunster i ögonen på KD…

    Jag tycker det kan vara riktigt rätt omgivningen lägger sig i!

    Angående adoptionen så har jag hört argumentet det finns fruktansvärt många barnlösa i Finland som skulel vilja adoptera ett finländskt barn. Varför just finländska barn är bättre än andra vet jag inte, kanske de vill ha ett som kunde vara deras eget? Men det är en ganska absurd tanke att just finländska foster inte borde aborteras, det finns nog helt tillräckligt med barn till adoption i världen.

Kommentera

