”du har ju flickvän, självklart är du lesbisk!”

Att en kvinna* har ett förhållande med en man betyder inte att hon är heterosexuell. Att hon har ett förhållande med en annan kvinna betyder inte att hon är homo. Att hon har sex med både kvinnor och män betyder inte att hon är bisexuell. Att jag ens tar upp det här är för att ännu en gång påminna om att det bara är du själv, och ingen utomstående, som kan definiera och sätta ord på din sexualitet.

*Detsamma, omvänt, gäller såklart också män.

4 reaktioner till “”du har ju flickvän, självklart är du lesbisk!”

  1. Vad spelar det där för roll egentligen? Blir nån arg ifall jag kallar ett kvinnopar för homon eller lesbiska? Jag blir inte arg ifall någon påstår att jag är bisexuell, fastän jag aldrig ens har haft sex med en kvinna. Jag kan ju inte veta om jag är bisexuell eller inte förrän jag har provat. Det där med homofobi och allting är väl nog invecklat som det är, utan att man dessutom ska behöva vara rädd för att felanvända ordet ”homosexuell”?

    1. förhoppningsvis tar ingen illa upp ifall man kallar dem till exempel homosexuella när de råkar vara bisexuella eller något annat, undantag kan ju förstås finnas. det är helt logiskt att man definierar människors sexualitet utifrån deras nuvarande (eller också tidigare) relation, eftersom det är vad man ser, och det i sig är helt okej.
      dock ska man inte låta andra sätta ord på och bestämma ens egen sexualitet. ta som exempel någon som emellanåt har sex med personer av samma kön och någon annan kommer och anser (och inte bara antar, utan verkligen håller hårt fast vid det) att personen ifråga är bisexuell, trots att denne inte alls själv identifierar sig som det.
      (annars, bra point!)

  2. Nu förstår jag inte riktigt. Det finns väl något så när vedertagna definitioner för sexualitet. Blir inte det lite problem då när två personer talar om sexuella grupper utan att kunna hitta en gemensam definition?

    Om vi nu avsexualiserar det hela. Jag anser den som bor i H:fors är helsingforsare, något som inte nödvändigtvis delas av alla. Jag anser ändå mig ha rätt till min åsikt. :-)

    Dock menar jag inte att man skall börja käbbla med personen i fråga, men i nåt skrå hamnar man alltid.

    1. ja, det finns vedertagna definitioner för sexualitet, dock finns det ju alltid dem som av någon anledning inte vill sätta ord på sin sexualitet eller som helt enkelt kallar sig queer (och det försvårar genast diskussioner om ämnet). man har ju oftast själv en bild av andras sexualitet och det är i sig okej, så länge man inte med våld försöker få personen det gäller att ha samma uppfattning. alltså, var och en kan namnge andras sexualitet, men man kan inte ta för givet att det faktiskt är just så personen ifråga definierar sig och ifall det inte är det väger dennes ord tyngre (det är ju faktiskt dennes sexualitet vi talar om och h*n borde ju veta bäst). nu vet jag ju inte hur mycket klarare det blev av den här kommentaren…. ;)

Kommentera

