att jag inte håller med betyder inte att jag har något emot dig personligen

Serpensalbus skrev för några dagar sedan ett mycket bra inlägg om att man inte behöver gilla någons åsikt bara för att man respekterar den. Precis som att man inte behöver ha någonting emot en person ifråga bara för att man inte håller med om dennes åsikter.

En riktigt eldig diskussion kan förstärka relationen debattörerna emellan, precis som den kan jämna relationen med marken om man inte är på det klara med att olika åsikter inte innebär att man är svurna dödsfiender.

Jag älskar att diskutera och debattera. Jag har en liten fetisch för att provocera, uttrycka mina åsikter och få mothugg. Jag tycker det är stimulerande att utbyta funderingar och man kan både lära sig en hel del nytt samt få nya perspektiv på saker, vilket i längden gör en öppnare och mindre trångsynt. En bra diskussion är guld värt, så länge den inte urartar till smutskastning och personliga påhopp.

4 reaktioner till “att jag inte håller med betyder inte att jag har något emot dig personligen

  1. vissa människor (som t.ex jag själv) har dessutom lättare att likgiltigt hålla med en obekant person som man antagligen med större chans ogillar, än att hålla med en person som man har närmare personlig relation till… det är helt enkelt lättare att konfrontera en bekant än en obekant, p.g.a just det du beskriver: vissa personer kan ta meningskiljaktigheter personligt.

Kommentera

