”kan du inte bättre än så där, jävla kärring?”

Pojkar får redan som små veta att de tillhör det starkare och bättre könet. Om han gråter får han höra att riktiga män inte gråter, det är det bara tjejer som gör. Om han bär rosa frågar kompisarna ”om han är en tjej eller”. Om han fegar ur när det blir slagsmål är han en tjej, en mes. Om han förlorar i armbrytning är han en tjej. Om han gnäller om något är han en kärring.

Samtidigt står flickorna bredvid och får gång på gång veta att de tillhör det svagare könet, det som är lite mindre värt. Ja, det enda som kanske är värre än att vara kvinna är att vara bög.

2 reaktioner till “”kan du inte bättre än så där, jävla kärring?”

  1. Jag vet inte om jag kan hålla med om att pojkar får höra att de är bättre. I alla fall då jag gick i lågstadiet (minns inte så mycket från lekis-tiden) och högstadiet hamrades det rätt hårt in att flickor nog minsann kunde lika bra. Det var nästan tabu att säga att pojkar är bra utan att sätta in något om flickor direkt efter.

    Kom däremot på mig själv med att säga att min systerson var ”väldigt duktig” då han inte grät på sitt dop. Vet inte om det beror på stereotypa könsroller eller om jag skulle ha sagt samma om en flicka, bara för att jag hatar ljudet av babygråt. :P

    1. jag kan inte säga så mycket om hur ofta pojkar uttryckligen får höra att de är bättre, det bäddas ofta in i någon form av påstående där det framkommer att det som är ”flickigt” är lite sämre (som i exemplen). dock tror jag att det som du beskriver från skoltiden, att det bokstavliga berömmet till pojkar måste följas av något gott om flickor, säkert passar ganska bra in i de flesta skolor (för det är ju fult att vara könsrasist).
      apropå det senare är det ju faktiskt ganska ofta svårt emellanåt att veta om ens handlingssätt beror på inlärda stereotypa könsroller och mönster, eller om det bara nu råkar se ut så i just det fallet. och jag kan erkänna att babygråt inte riktigt hör till mina favoritljud heller…

Kommentera

