”hur kan du inte vilja skaffa barn?”

I serpensalbus blogg pågår en diskussion om att inte välja det klassiska villa-vovve-volvo-livet. Dylika diskussioner brukar följa ett visst mönster och gör det även här. Man funderar hur någon kan vilja ha ett liv i ensamhet och vem som ska ta hand om och besöka en när man är på slutrakan av sitt liv, och sist men inte minst konstaterar man att ”du inte mött den rätta än” och lovar dyrt och heligt att ”du ändrar dig, vänta bara”.

För det första går det inte att sätta likhetstecken mellan singelliv och total ensamhet. För det andra finns det ingen garanti för att dina barn kommer att hjälpa dig när du är gammal och grå, hur kan du vara säker på att de inte slänger in dig med skitblöja och allt på närmaste ålderdomshem, säljer ditt hus och reser jorden runt för pengarna?För det tredje, finns det någon ”rätta” och varför skulle upphittandet av denna betyda att ens speciella jag-vill-gifta-mig-och-skaffa-barn-nu-genast-annars-dör-jag-del i hjärnan aktiveras? För det fjärde kan jag hålla med om att alla kan ändra sig, även du, så begrav den självgoda attityden.

För övrigt tycker jag det är helt okej att fråga varför, för ifall man aldrig ifrågasätter något blir man heller inte klokare.

2 reaktioner till “”hur kan du inte vilja skaffa barn?”

  1. Jag har nog hittat ”den rätta”.

    Och orsaken till att han är den rätta är för att vi båda kommer överens om att det där med egna barn inte är så viktigt. Man kan låna andras.

Kommentera

