vem är du att säga att jag måste bära klänning bara för att jag är kvinna?

Examinationer med tillhörande fester närmar sig och om man får tro papper lär det även bli en del bröllop i sommar. Då kommer den klassiska frågan angående vad man ska ha på sig. Jag råkade på ett inte så uppmuntrande inlägg om klädkoder, där det tas upp vad man som kvinna kan klä sig i ifall man vägrar ha kjol eller klänning.

Om klädkoden lyder ”mörk kostym/kortare klänning”, hur kommer det sig då att man som kvinna inte kan klä sig i en mörk kostym (eller som man i kortare klänning), om man känner för det? Man håller ju sig helt tydligt till klädkoden.

18 reaktioner till “vem är du att säga att jag måste bära klänning bara för att jag är kvinna?

  1. Vilket dåkel!

    Gillar din blogg, eftersom jag ständigt blir upplyst om intressanta saker och får nya frågor att ta ställning till hela tiden. Good job!

  2. Så som jag förstått det så är det ”accepterat” i dagens samhälle att kvinnor använder sig av kostym om koden gäller så för männen, eller i alla fall i de yngre kretsarna i det finska samhället.
    Samt är ganska få nuförtiden (läs: yngre) ganska lite insatta i etikettreglerna så de har svårt att uttala sig om den saken.
    Sen kommer frågan: stör det dig att folk funderar varför du inte har klänning? Inte? Go for it.

    Mikaela, du har ljuvliga åsikter o en härlig (blogg)person! :)

    1. jag hade också förstått det så att det blivit mer accepterat att kvinnor använder kostym ifall det är okej för männen, men alla är tydligen inte av den åsikten..
      om jag skulle störa mig på allt folk kommenterar angående mitt beteende eller åsikter skulle jag antagligen gå och gräva ner mig, så nej jag kan inte påstå att det stör mig!
      och tack så mycket! :)

  3. jag håller med sabrina, jag är inte helt på det klara med strikta klädkoder på just personliga festligheter. det hör väl kanske inte till etiketten att komma i jeans till presidentbalen precis (men inte fan är det väl kjoltvång på kvinnor där heller?!), men när man kollar de amerikanska versionerna på fyra bröllop (jaja, jag vet, ingen värdig människa tittar väl den såpan, haha), får man alltid nu som då bekanta sig med bruden som hysteriskt skriker att hon inte kunde sig nåt mer sårande eller opassande att nån inte skulle följa klädkoden ”aftonklänning” och köret. håhåjaja.

    1. jag blev faktiskt lite fundersam nu hur klädkoden till presidentbalen lyder, måste se till att bli bjuden nästa gång så man får reda på det!
      alltså okej att man vill ens bröllop ska bli perfekt och just så som man vill ha det, men man kan ju inte (enligt mig åtminstone) för den skull bestämma vad gästerna ska klä sig i!

  4. Men gud! Varför kunde inte motsvarande manliga klädsel funka lika bra för kvinnorna? Står det uttryckligen i regelboken att klädkoden gäller för respektive kön? (Antagligen, men den är väl rätt gammalmodig ändå?)

    1. jag kollade just upp klädkoder i ”allt du behöver veta” (av calle marthin, för övrigt en väldigt praktisk bok) och till varje alternativ för männen (frack, smoking, mörk kostym) är det klänning som gäller för kvinnorna, så jaa…

  5. Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma vad man vill ha på sig. Så länge det är representabelt och man kan vistas bland andra utan att bli allt för utpekad.

    Att det skulle vara ett måste att kvinnor jämt behöver bära kjol/klänning är lite gammaldags. Visst är det snyggt stilrent osv. Men en byxdräkt kan många gånger vara snyggare t.o.m.

    Vissa vett och etikett-regler borde helt enkelt ses över och moderniseras lite grann.

    1. jag håller verkligen med om att viss etikettregler borde moderniseras, en del av dem är så att säga inte så lite föråldrade..

  6. Klädkoder är ju ett arv från gångna tider då det inte var accepterat för män att ha klänning eller ens kvinnor att ha byxor. Kostym för kvinnor fungerar inte enligt traditionella klädkoder på bröllop eftersom kvinnor inte bär kostym per se utan mer en kvinnlig version av kostym som främst används inom affärsvärlden (och OM en kvinna skulle ha kostym skulle det se märkligt ut eftersom den inte skulle sitta rätt). ”Affärsklädsel” är mindre formellt och passar inte på bröllop om man skall vara riktigt strikt. Även kritstrecksrandiga kostymer för män är egentligen opassande av samma orsak; man använder såna på kontoret.

    Emellertid är det ytterst få som egentligen känner till dessa gamla klädkoder och folk har på precis vad de vill eller bara råkar ha tillgång till.

  7. Måste ännu tillägga att fastän man mycket väl kan argumentera för att klädkoder är något av en omodern relik som borde förnyas handlar det inte så mycket om att på något sätt godkänna stereotypa könsroller, åtm. då det kommer till bröllop.

    Det handlar mer om att respektera brudparets vilja för hur de anser att deras fest skall vara. Ett bröllop är inget tillfälle att försöka göra något slags statement eftersom man de facto är inbjuden som gäst. Den enda som är ”tillåten” att göra sånt är bruden ;)

    Sen kan man ju också argumentera att bröllop faktiskt i sig är något av en uråldrig tradition, en föråldrad relik. I såfall passar ju egentligen klädkoder rätt bra ;)

    1. du har verkligen en point i det sista stycket! ;P
      alltså jag håller med om att man ska respektera brudparets önskan om hur deras fest ska vara, men jag är ändå inte helt okej med att de helt ska bestämma vad deras gäster ska bära.

  8. Varför alla dessa klädkoder! Är ju rena rama talibanmentaliteten i vissa klädkoder och det folk skriver om dessa.

Kommentera

