”såhär ska ditt förhållande till din kropp se ut, lilla vän”

Stufa visade underklädes- bilder ur boken ”Busiga Bebbens roliga ordbok” (2009) och jag förundras över att dylika bilder är hur okej som helst i barnböcker, och böcker överlag.

Nu råkar det tydligen vara så år 2011 att kvinnan ska skyla sin kropp, speciellt när den är klädd i underkläder (ve och fasa!), medan mannen stolt ska visa upp sina muskler trots att de är så gott som obefintliga. Underbar kroppssyn att servera åt barnen.

(Nu menar jag inte att män inte duger ifall omfånget på deras överarmar inte kan mätas med Schwarzeneggers. Jag syftar på att män verkar uppmanas vara stolta över vad de har, medan kvinnor ska skämmas över detsamma.)

2 reaktioner till “”såhär ska ditt förhållande till din kropp se ut, lilla vän”

  1. jag fattar inte varför jag inte läser din blogg mer ofta! du tänker så himla suveräna saker om både det och det andra och det mesta på det hela. måste genast komma ihåg att bokmärka dig.

Kommentera

