nu får ni fan ge er!

Egmont lanserar snart sina två nya tidningar riktade mot barn i åldern 6-10 år. En åt flickor och en åt pojkar. Precis som det ska vara. Välkommen till 1950-talet.

”Emma är en sprallig, kul och aktiverande tidning för flickor i åldern 6-9 år. Den är pysslig och tjejig med fokus på kreativitet och kunskap på ett charmigt och glatt sätt.
GOAL Junior är en cool fotbollstidning för killar i åldern 6 till 10 år. Tidningen presenterar mängder av spännande fakta och bilder om superstjärnorna och deras lag på ett fräckt och explosivt sätt, som garanterat tilltalar yngre fotbollstokiga killar.”

14 reaktioner till “nu får ni fan ge er!

  1. Fy fy, men alla flickor är ju söta och killar coola. Åååja.

    Men jag reagerar redan på det att varför läser 6-10-åringar blaskor över huvudtaget? När jag var i den åldern läste jag böcker, något som inte sku skada dagens generation med tanke på att de läser sämre och sämre….

  2. ”När jag var i den åldern läste jag böcker, något som inte sku skada dagens generation med tanke på att de läser sämre och sämre….”

    Taskigt att mota in ungen i det snobbintellektuella finkulturfacket redan som 6-åring. Låt barnet utveckla sin litterära identitet på samma sätt som det får välja ”kön” anser jag, allt annat vore att låsa in sitt barns personliga utveckling i ärvda normer.

  3. Ni maktsuktande småpåvar är allt bra härliga. Ni gnäller över 1950-talet medan ni beter er som ni själva vore påven själv många hundra år tidigare.

    Debatten handlar alltså om vem som skall bestämma vad som är lämpligt att läsa LÄSARNA eller kyrkan/adeln. Och ni hävdar er vara moderna. Patetiskt!

    PS: Det är ni som som är den högre figuren i serierutan
    PPS: Köp de tidningar ni gillar istället för att klaga på de ni inte gillar.

    1. jag skiter i vad folk läser, det är inte ens det inlägget handlar om. vad jag ser rött av är hur egmont uttryckligen riktar tidningarna åt ett specifikt kön. att de dessutom är fullspäckade av stereotypiskt material gör inte det hela bättre. och vet du, läser du riktigt noga inser du att det inte är jag, utan egmont, som vill bestämma vem som ska läsa vad.

  4. Men herregud. Intressanta val av adjektiv, verkligen. Egmont tillskriver ju flickorna vissa egenskaper, pyssliga, charmiga och glada.
    Varför inte så här:
    GOAL Junior är en mysig fotbollstidning för killar i åldern 6 till 10 år. Tidningen presenterar mängder av charmiga fakta och bilder om superstjärnorna och deras lag på ett gulligt och trevligt sätt, som garanterat tilltalar yngre fotbollsintresserade killar.”
    Eller ännu hellre så här:
    ”Robin är en kul och aktiverande tidning för flickor och pojkar i åldern 6-9 år. Den är lärorik och spännande med fokus på kreativitet och kunskap på ett nyskapande sätt.”
    Våga utmana könsrollerna, säger jag!

  5. Jag undrar om inte Egmont är ett företag precis som alla andra och därmed motiveras av vinst. Skapar de faktiskt behovet eller finns marknaden redan där av andra orsaker och isåfall vad är dessa orsaker? (du behöver inte besvara, jag tänker endast högt).

    Jag vill även påstå att dessa tidningar högst antagligen är ”inkörsportar” till andra, vuxnare tidningar i senare skeden i livet.

    1. självklart motiveras egmont av vinst! jag tror egentligen inte att de direkt skapar behovet, det finns nog redan där i någon form (frågvist dock om det är i just den här…), men de spär på könsstereotyper och kategoriserar något förbannat, och det känns för mig inte helt okej.

      tidningarna är definitivt inkörsportar till vuxnare tidningar senare i livet, båda två har ju så att säga ”storasyskon” bland andra tidningar (GOAL junior har GOAL, och emma har julia).

Kommentera

