om att glömma bort att leva i jakten på den rätta

I samband med diskussioner om just singelliv och förhållanden kommer det ofta upp något om att inte ”känna sig hel” utan en partner. Att ett mål i livet är att hitta sin andra hälft, sin själsfrände.

Jag tror inte på något sådant som en själsfrände. Jag tror att man passar olika bra med olika personer, och att vissa är mer perfekta åt en än andra, men en själsfrände? Nej.

Jag tror inte heller att man bör leta med ljus och lykta efter sin andra hälft, och absolut inte innan man är så okej med sig själv att man kan trivas och känna sig hel utan någon vid sin sida. Det är inte hälsosamt att vara så beroende av en annan människa att ens liv blir lidande innan man ens träffat denne. Och i jakten på den rätta kanske man helt glömmer bort att livet faktiskt inte börjar när man har någon att hålla i handen, livet håller på hela tiden.

14 reaktioner till “om att glömma bort att leva i jakten på den rätta

  1. Håller med! det låter ju lite konstigt och ologiskt att det bara skulle finnas en enda person på jorden som är pusselbiten som saknas. tror som du att man har flera ”rätta” personer! det är bara vem man råkar passa med.

    1. dessutom borde ju logiskt sett de personer man passar med ändra ganska mycket genom livet. och visst stämmer det att man som par utvecklas mycket tillsammans, men hur ska denna enda ”rätta” som många tror finns där ute vara lika rätt hela livet?

  2. Jag tror det hela är relativt enkelt:
    De flesta människor vill ha obesvarade frågor och mysterier att lösa, och ”sökandet efter den perfekta kärleken” blir ett perfekt ämne.
    Några koncentrerar sej på andar och spöken, religion/livsåskådning, Spådom ( spel/sport) och vissa anknyter till olika sekter och samhällsteorier, eller konspirationsteorier.

  3. Jag påstår att jakten på en ”andra hälft” beror på att vissa människor känner någon slags tomhet innuti sig och försöker fylla den med en annan människa, ofta med mer eller mindre dåliga resultat. Hade du frågat mig en par år sedan hade jag haft helt annorlunda svar men det finns faktist inget sånt som en själsfrände, och man borde inte heller hålla någon i handen förrän man är okej och känner sig hel utan en annan människa vid sin sida.

  4. Oh how true. Jag har aldrig förstått mig på människor som panikar och får ångest för att dom inte funnit ”den rätta”. Fast jag själv nu är i ett förhållande, så hade jag inget problem med att vara singel eller ”ensam”.
    Jag är en hopplös romantiker men hela ”Själsfrände” grejen har jag alltid varit skeptisk mot…

    1. som jag kommenterade åt hanna här ovanför känns det inte logiskt för mig att det skulle finnas en ”själsfrände” som är rätt precis hela livet, med tanke på hur mycket människor faktiskt ändras och utvecklas under en livstid.

  5. ”Själsfrände” e väl kanske att ta i, men he e ändå en skön myt som hålls levande när man e nykär. :) Plus, de kan vara motiverande för ensamma människor om dom ‘vet’ att dom har en själsfrände där ute nånstans. Men de e klart, människan e anpassbar och lever olika bra med olika människor. Ändå måst ja säg att ja diggar själsfrände begreppet.. även om de e bara för att de e en fin myt. :)

    1. visst kan jag hålla med lite i vad du skriver, men tyvärr kan det ju också bli en enda stor press och leda till ångest och vem vet vad ifall man är för fokuserad vid att det finns en själsfrände åt en och att man ska hitta denne..

  6. tänker mig att idén med ”en enda rätta” ursprungligen handlade om att få människor att stanna hos (och nöja sig med) en och samma partner livet ut. det är enkelt att tycka att man är perfekta för varann då man är ung och nykär. sen finns det ju förstås de lyckliga som lyckas vara bra för varann livet ut.

    och precis som du säger, man ska inte gå och drömma om att livet börjar efter ett bestämt ögonblick. det pågår hela tiden.

  7. Pingback: madelain

Kommentera

