religionsundervisningen i skolan

Jag är emot kristendoms- fixeringen som hägrar i religionsundervisningen. I mina ögon är det viktigare att lära barnen lite om olika religioner i världen än att låta all undervisning kretsa kring den som råkar vara störst i just Finland. Det är bra, och rätt viktigt, att vara en aning insatt i olika religiösa seder, det har man nytta av i livet.

Men långt viktigare än att veta exakt antal anhängare av buddhismen eller kunna rabbla hinduismens gudar i sömnen är faktiskt etiken, som idag är alltför liten del av undervisningen. Att lära barnen rätt och fel, och varför det är så, känns viktigare än att de vet vad alla Jesu lärjungar går under för namn.

PS. Tävlingen i bibelkunskap som är på gång i finlandssvenska skolor känns bara så otroligt fel.

2 reaktioner till “religionsundervisningen i skolan

  1. Jag vill inte pracka på någon min personliga moral och mina värderingar på någon. Därför är jag också emot att lära ut vad som är rätt och fel. Däremot är jag helt för att lära ut filosofi och få ungarna att *själva* klura ut sådant.

    1. nej det är inte riktigt rätt att göra heller, det har du helt rätt i. filosofi kunde funka, men det kunde också gå rent ut sagt åt helvete (som med mycket annat…..)

Kommentera

