”du måste knulla med mig, jag har ju bjudit hela kvällen!”

Fler än en gång har jag fått höra om kvinnor som efter krogen känt sig tvungna att följa med en man hem, endast av den orsak att han under kvällens lopp uppvaktat henne och bjudit på drinkar.

Jag, som rätt van krogbesökare, känner väl till fenomenet. Män (oftast är det män, men det kan lika bra vara en kvinna) ger komplimanger och bjuder på drinkar hela kvällen för att senast vid valomerkki göra den sista stöten och erbjuda kvinnan att följa med hem. Inget fel i det. Ett erbjudande är ett erbjudande, och det kan man tacka nej till.

Men när erbjudandet övergår till att bli ett krav, är det inte okej längre. Att man slösat pengar i hopp om att få hem någon för kvällen är egen dumhet. Att tro att ens generositet ska leda till belöning är naivt. Att försöka tvinga någon att följa med en hem bara för att man bjudit denne på alkohol är rakt igenom fel.

Fast man blivit bjuden på det ena och det andra har man ingen som helst skyldighet att ge något tillbaka som tack. Att bjudas på något innebär inte att man hamnar i tacksamhetsskuld till välgöraren.

Men det finns ett stort men. Var tydlig. Lek inte med den som är intresserad och försök få denne att slösa ännu mer pengar på dig. Att spela med, och vilseleda människor, bara för att kunna roa sig själv lite och bli full helt gratis, är inte okej överhuvudtaget. Ändå är det alltför många som sysslar med det.

Det är även många som löper linan ut och följer med personen ifråga hem, kanske för att försöka tjäna på det även nästa gång eller kanske bara för att de har lust med det. Faktum är att det här är en av de vanligaste förekommande formerna av prostitution…

7 reaktioner till “”du måste knulla med mig, jag har ju bjudit hela kvällen!”

  1. Glöm inte bort flörtiga kvinnor (och kanske även män) som låtsas vara intresserade för att få supa gratis. Hur många gånger har inte jag fått den förfrågan när jag hängt i en bar, kan jag inte räkna till. Jag gick i fällan ett par gånger, sen var det stopp. Det är inte pengarna man saknar, det är den där känslan av att vara helt värdelös som gör att man är rätt så nedstämd när man kuskar hem med nattbussen ensam med ett big mac-ateria i en påse, som man sedan äter i soffan framför Jackass i en nersläckt lägenhet för att sedan somna i soffan med kläderna på tills åtta på morgonen dan därpå. Sedan hoppar man i duschen, tar en par burana och går lägger sig igen i vetskapen om att det är lördag och kompisarna kommer att ringa en från krogen och man grundar med en par tre whiskey och far dit och exakt samma sak händer igen.

    1. jag tog upp dem en aning i slutet av inlägget och kommer också att skriva ett helt inlägg tillägnat dessa människor, så nej, de glöms inte bort!

  2. Därför tar jag aldrig emot drinkar så där bara. ”There is no such thing as free lunch”

    Klart man får ta emot en drink utan att sen känna sig tvungen att ha sex, men att medvetet först slösa någons pengar och sedan säga tack och hej är också oschysst.

  3. Let me tell you a little story om då jag var ung och naiv.
    Jag hade träffat en brud på Ollis och börjat prata, bytt telefonnummer och hela köret. Några dagar senare får jag ett meddelande av henne där hon berättar att hon skall fara till Royal Night den kvällen och att jag jättegärna får komma dit.

    Sagt och gjort, jag drar på mig partykläderna och drar dit. Hon sitter vid baren hela kvällen tillsammans med en mycket äldre man som bjuder på drinkar. Utbytt mot alkohol. Då kände man sig nog mer än lite skit.

    Det slutade med att jag hittade en annan brud, råhånglade på soffan, blev nästan utslängd, brud nummer såg det och blev skitarg och jag bad idiotiskt nog om ursäkt fastän det var jag som blivit ”dumpad” först.

    Those were the days…

Kommentera

