8.3

Jag tänkte svara på jämställdhetsfrågorna på startsidan, men är så fräck att jag dissar den första.

Kvinnodagen alltså. Visst är det lite trevligt att kvinnor överlag får lite extra uppmärksamhet och kanske en blomma, men för mig känns det som att de som egentligen borde uppmärksammas är de som gjort något för jämställdheten. Inte enbart de som aktivt jobbar för lika rättigheter oberoende kön, utan även personer som stöder jämställdhet i mindre skala.

Jag tycker inte att vi borde fira Männens dag eller liknande. Jag skulle helst inte se att det fanns någon speciell kvinnodag heller. Liksom, varför koncentrera sig på att hedra ett kön en viss dag, när man kan hedra båda (eller alla, för att inkludera intersexuella) varje dag?

Jämställdhet i vardagen handlar för mig inte om att man gratulerar och lyfter fram män som sköter hushållsarbetet eller byter blöja på barnen och kvinnor som byter däck på bilen eller hugger ved, bara för att det råkar vara något som ”hör till” det motsatta könet. Det handlar snarare om att alla kan göra allt (förstås inom rimliga gränser), utan att för den skull få mer eller mindre uppskattning för det. Så bland en hel mängd jämställdhetsfrågor som irriterar mig i vardagen måste det här nog vara en av de större.

Trots att vi överlag är rätt så jämställda hemma hos mig finns det ändå en del oskrivna regler om vad som är kvinno- och karlgöra. Det märks alltför väl när det är brodern och inte jag som blir tillfrågad att skotta snö av taket eller dra ris i skogen… Men tro mig, jag jobbar på det.

Kommentera

