makens efternamn vid giftermål

Jag satt och skummade genom en artikel i Me Naiset om huruvida det är ofeministiskt att ta sin makes efternamn när man gifter sig. Poängen var ifall man ger upp sin självständighet och blir makens egendom när man börjar bära hans namn, en fundering som skulle passa bättre på medeltiden än år 2011.

Jag förstår helt klart varför man väljer att efter giftermålet bära samma efternamn. Att just makens namn används är traditionen som största delen väljer att gå efter, och även om jag anser det vara lite irriterande skulle jag verkligen inte kalla det ofeministiskt.

6 reaktioner till “makens efternamn vid giftermål

  1. Jag tror just sånt här är orsaken till att feminister kan ha lite dålig stämpel idag. Att vissa kallar sig feminister och därmed tycker att allting som har med att mannen skulle vara ett steg före är syndigt.

    Jag tycker bara det är synd att folk förpestar något som handlar om något så ”enkelt” som jämställdhet.

    Ska sånadär få bestämma är det väl ofeministiskt att laga mat åt sin familj – mannen ska göra det så man inte bara faller in i stereotypen ”kvinnan vid spisen.”

    Alltså dina inlägg gör mig så arg. Inte du, alltså, men dina källor! Morr. Jag blir så arg att jag inte ens kan skriva ordentligt utan bara flummar. Sori.

    1. du har så rätt. det är synd när det går till ytterligheter, och oberoende om det handlar om såkallade radikalfeminister, eller riktiga manschauvinister så är de båda ett problem när man talar om jämställdhet.
      vet du, det är nog helt lugnt att flumma på och fara förbannad, jag är det så ofta själv så det känns bara hemtrevligt.. ;)

  2. Jo, intressant fråga. Och om man tänker på Island och hur de har det med namn med alla -dottir och -son. Pappan bestämmer. Även om de då inte har samma efternamn då de gifter sig.

    Jag bytte inte namn då jag gifte mig och fick därför behålla mitt namn efter att jag skilt mig. Lätt och dessutom sparade man mycke pengar.

    1. smidigt! kändes det aldrig konstigt att ni inte hade samma efternamn trots att ni var gifta? för den känslan tror jag att jag möjligen skulle känna av..

  3. Hmm. Jag visste när jag gifte mig att jag kommer att skilja mig någon gång. Fråga ej varför jag gjorde det, men man kan väl säga att stora hjulet rullade då. Nå men, jag tror att jag skulle byta namn om jag verkligen var kär. Nu visste jag att jag inte var det.

Kommentera

