”hej, det här är min nya heterokompis”

Jag råkade på Amanda Schulmans blogg och hittade ett inlägg som sticker lite i ögonen på mig. Inlägget handlar om hennes nya flatkompis och att Amanda inte är en sådan person som tänder lesbiska kvinnor. Jag tänker inte gnälla om det absurda i att klumpa ihop en hel grupp med folk och påstå att de tänder på exakt samma sak, utan istället koncentrera mig på flatkompisen.

Bögkompisen verkar vara den speciella accessoaren för att man ska vara riktigt inne, om vi rör oss i Sex and the city- och chiclit- svängarna. Och nu kommer flatkompisen som ytterligare en expansion. Det är ju hur trevligt som helst att ha kompisar med andra preferenser än en själv, det får man ut mycket av och dödstråkigt vore det ju annars. Men varför ska personen bli lika med sin sexualitet/etnicitet/vad fan det nu handlar om bara för att den är avvikande?

4 reaktioner till “”hej, det här är min nya heterokompis”

  1. ja tycker att d e helt onödigt att påpeka att ”hej, d här e min nya flatkompis” om man ska presentera personen för någon. Även om personen i fråga är öppet homosexuell. Jag menar, va spelar d fö roll vilken sexuell läggning man har, man e ju som alla andra, förutom att man tänder på tjejer istället för killar.

    1. exakt. det känns som att det där med att känna någon med annan läggning blivit något av en tävling, ”jag har två bögkompisar” ”jaha, men jag har två bögkompisar OCH en flatkompis”…

Kommentera

