vegetarisk kost åt barn

Jag tycker det är hur skrattretande som helst med folk som tjafsar och gnäller på vegetarianer som ger vegetarisk mat och inte kött åt sina barn. ”Är det inte fel att tvinga på barnen en vegetarisk kost? Borde de inte få välja själva om de vill äta kött eller inte?” Alltså hallå!

I mina öron låter det helt logiskt att barnen också äter vegetariskt om föräldrarna är vegetarianer, varför tusan skulle man blanda in kött? Det är ju precis samma sak som att barn till köttätare växer upp med kött som ett naturligt inslag på matbordet.

Senare i livet när barnen själva förstår vad köttindustrin innebär är det väl upp till dem själva ifall de vill stödja den eller inte. Man förlorar inget på att starta livet med en vegetarisk kost.

Jag fattar faktiskt inte hur det där kan vara ett så otroligt stort problem.

5 reaktioner till “vegetarisk kost åt barn

  1. Jag håller inte riktigt med dig, eftersom barnen senare i livet ändå inte kommer att ha helt fri valmöjlighet att börja äta kött sedan, eftersom deras magar knappast kommer att tåla kött efter att ha växt upp på en vegetarisk kost. Men visst, man klarar sig bra utan kött! Det här är för mig destamma som att säga att barn med muslimska föräldrar inte ska behöva utsättas för någon annan religion, inte få kunskap om vad som finns att välja mellan, bara för att föräldrarna har en viss övertygelse om vad som är rätt och fel.

    1. att magarna kan ha svårt att tåla köttet efter enbart vegetarisk mat har du helt rätt i, men är du helt säker på att det inte alls går att vänja kroppen vid kött fastän man växt upp på en vegetarisk kost? i mina öron låter det lite konstigt, om man tänker på allt annat kroppen kan vänja sig vid..
      jag ser vad du syftar på i jämförelsen med religionen, och jag kanske borde poängtera det att barnen behöver veta att det finns ett sådant alternativ som kött också. jag kan erkänna att inlägget kanske inte var helt genomtänkt på den punkten, men jag syftar främst på det att jag förstår varför vegetarianer kanske inte introducerar kött till sina barn.

  2. word. jag funderar ofta på detta, på hurudan matuppfostran jag kommer ge mina egna kids. jag har varit vegetarian i tio år snart, och det skulle aldrig falla mig in att börja på köttet igen. det ligger utanför min världs värdighets alla gränser. men det är ju bara min värld. det är ju klart ungen med egen framtida vilja ska få välja. precis som ungens framtida vilja ska få välja att skriva in sig i kyrkan själv eller låta bli. så att barnen kan få göra aktiva val, där de förstår innebörden av dem; ja, jag väljer att äta kött, ja, jag väljer att höra till kyrkan, ja, jag väljer att vilja följa könsnormerna, osv osv osv.

  3. Håller helt med, jag själv har ju vuxit upp på vegetariskt kost och är bara tacksam till mina föräldrar som gav mig ett liv utan kött. Förstår inte heller varför andra ska blanda sig i just sådär ex. på dagiset kan andra föräldrar/dagistanter tycka att ens föräldrar är horribla som gör så mot sina barn? Men nåjå, människor ska ju alltid snoka och kritisera andra. Man borde få göra vad man vill!

Kommentera

