om förebilder

När det handlar om samkönade par och deras barn börjar alltid någon gnälla om att barnen behöver både manliga och kvinnliga förebilder och att de inte får det om deras föräldrar har samma kön. Barn mår inte bra av att växa upp i ett hem som saknar den ena förebilden, bla bla. Men för fan, skrota det där jävla argumentet.

För det första är det ingen garanti att någon är en bra förebild bara för att den är ens mamma eller pappa. Och för det andra behöver en människa inte vara ens föräldrar för att kunna vara ens förebild. Förebilder kan man hitta i lärare, morbröder, far- och morföräldrar, grannar, kompisars föräldrar, ja nästan i vem som helst.

Och en tanke som slog mig… Behöver man specifika manliga och kvinnliga förebilder? Eller räcker det med att man har mänskliga förebilder?

5 reaktioner till “om förebilder

  1. Jag känner int min pappa. Jag har alltså växt upp med bara mamma och jag anser int att jag skadats av de, så varför sko jag ha skadats av att ha två mammor, istället för en?

    1. exakt! tack! konstigt nog tänker aldrig de här anti-regnbågsfamilj-människorna på alla de som växer upp med ensamstående föräldrar, och alltså enligt den idiotlogik de kör på också bara har förebilder av ett kön, ånej..

  2. ja, det där är världens sämsta argument, att ett barn behöver en förälder av båda könen för att de ska vara förebilder – hur är det med alla barn som växer upp med enstamstående föräldrar, eller utan föräldrar över huvudtaget? aah, man blir så arg ibland.

Kommentera

