att döpa eller inte döpa sitt barn

Många motiverar dopet med att det hör till traditionen, för vissa verkar det nästan vara fastgjutet i ryggmärgen. Ett namn behöver barnet såklart ha, men det innebär inte automatiskt att det måste döpas. I dagligt tal kopplar man ofta ihop namngivning med dop, trots att namngivningen sker när namnet tas upp i befolkningsregistret och dopet endast är den ceremoni när barnet upptas i den kristna kyrkan.

Ąr man själv inte inskriven i kyrkan eller av någon annan orsak inte vill binda barnet till en religion, ser jag ingen orsak överhuvudtaget att döpa barnet, oberoende hur mycket tradition det än påstås vara.

12 reaktioner till “att döpa eller inte döpa sitt barn

  1. amen!min syster hade inget dop åt sin dotter, hon hör inte kyrkan och tror inte på någon gud. Ändå blev folk i omgivningen nästan upprörda när hon inte ville ha dop i kyrkan, fast inte ens de är troende. "Det är ju faktiskt bara en tradition, varför göra det så invecklat?". Om jag själv får barn tänker jag absolut inte ha ett kyrkligt dop och inte skriva in dem i kyrkan. varför binda dem till något innan de har förmågan att fatta egna beslut? jag kallar det indoktrinering i mildare form.

    1. traditioner rör rätt ofta till saker, när människor har en uppfattning om hur det SKA vara. jag håller med att det är bättre att barnet själv får välja om det vill höra till något religionssamfund (och isåfall vilket) eller inte, när det förstår och själv kan fatta det beslutet.

  2. Själv tror jag nog inte dopet gör så stor skada. Men onödigt är det absolut. Och jag skulle hellre se att en människa sen blir döpt vi äldre ålder när personen förstår vad det handlar om, och om hon isåfall tror. Men sen är det ju ack så lätt att skriva ut sig ur kyrkan också ifall man nu råkar va döpt. För mig tog det högst en minut.

  3. får jag någon gång barn ska barnet döpas i kyrkan precis som jag blev. Sedan är det väl fritt fram för barnet när det blir 18on att skriva ut sig om det vill, men som jag själv resonerade kring den saken. Inte vill jag gamla släktingar ska vrida sig i graven pga av mig.

    1. som en liten parentes tror jag om jag inte minns helt fel att man som sextonåring kan gå ur kyrkan utan föräldrarnas samtycke, dock är jag inte helt hundra på det.

  4. Men Sara, om dina släktingar redan ligger i graven så lär dom ju inte veta om du döpt ditt barn eller ej. Sen så tycker man ju nog att ens släktingar borde acceptera en för den man är, och de val man gör. Speciellt eftersom det här inte är en så stor sak när saker och ting kommer omkring.

  5. hede anonym e jag å.. :) Lukke: så kan man no å tänk, men om ja siir he från he sätte ja e oppväxt på så ere så man gör. Sen så just dende enda som ligger i gravin hyser ja enorm respekt för. Ja vet att hon vill att ja sko gör som ja vill men ja vet å att hon sko bli jätteglad om ja respekterar va hon tror på. För jag ansir int heller att bara för att man dör så fösvinner man, fortsättningsvis finns di kvar å tar hand om sina nära å kära.

  6. Sara: Alright. Repsekt ska man alltid ha. Men respekt för en person ska inte heller gå så långt att man ändrar på sitt eget synsätt och sina egna handlingar för att den personen tycker de ska vara så. Den personen måste ju ha respekt för dig, för dina val och dina synpunkter också. Och man måste absolut inte se saker på det sättet man blivit uppfostrad eller uppväxt med att göra, det kan göra större skada än nytta.

  7. Om vi ska ta det här på ett rent psykologiskt plan så lever många av oss såsom vi blivit uppfostrade, inget konstigt med det, och det kan vara oerhört svårt att bryta mönstret. men jag håller med gorgar att det knappast är hälsosamt att leva på ett visst vis bara för att man förväntas leva så. respekt är någonting att hålla fast vid om människan man hyser respekt för förtjänar det, men tex bara för att mina farföräldrar är väldigt kristna så skulle jag inte kunna gifta mig i kyrkan för deras skull, det vore liksom att överge allt jag står för.viktigast är det att vara sann mot sig själv och dansa efter egen pipa, det är trots allt bara du själv som ska stå ut med dig resten av livet :P

  8. Håller även med er, men jag har själv valt den vägen dels av respekt för mina nära och kära men även för att det är min tro.

Kommentera

