könsstereotypiska leksaker

Om man har som princip att inte ge könsneutrala leksaker åt barn, men barnet uttryckligen önskar sig något som är väldigt könsstereotypiskt, är det då dags att rucka på sina principer eller är det då man ska hålla dem hårdare än någonsin? Ņ ena sidan måste man låta barnet växa upp till en egen individ som själv kan fatta beslut, å andra sidan kan orsaken till att barnet önskar sig just den här leksaken vara att det upptäckt att denna är något det borde vilja ha, för att de oskrivna könslagarna säger så.
4 reaktioner till “könsstereotypiska leksaker

  1. Har man hållit sig till könsneutrala leksaker från början, och barnet sedan önskar sig en leksak som är väldigt könsstereotypisk, tycker jag personligen man kan rucka på sina principer. I det fallet tror jag det handlar mer om att barnet har hittat en leksak som det tycker verkar intressant, än på att det märkt att det är något det borde vilja ha.

  2. Hmm. Det luktar lite fanatism om detta inslag. Om vi säger att lilla Laban på 5 år vill ha en leksaksbil så tror jag det inte det skadar honom och gör honom till ett karasvin när han blir äldre. Jag har fått en ganska könsstereotypisk fostran. Men hur konservativ är jag när det kommer till såna saker? Jo inte det minsta. Det finns en sak som jag anser är viktigare och alltid kommer att vara viktigare än vad en könsneutral uppfostran nånsin kommer att vara, och det är att lära barnet tänka själv. Och kritiskt.

Kommentera

