kyrkans bullshit

Jag anser att alla får tycka och tro på vad de vill. Alla har rätt till sin åsikt och ingen ska trycka ner någon annan på grund av den. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att kyrkan håller på med ett otroligt hyckleri.

Jag syftar återigen på homosexualitet och kyrkans syn på den. Det har varit mycket debatterande om det här, alldeles för mycket med tanke på att det egentligen borde vara helt självklart. Homosexuella borde vara lika välkomna och respekterade som vilken heterosexuell som helst. Sexualiteten bör inte överhuvudtaget spela roll. Handlar kristendomen inte om att alla är älskade och lika mycket värda? Jag kan nästan lukta mig till dubbelmoral kryddat med bullshit.

Att försvara det med argumentet om att ”det står så i Bibeln..” tjänar inget till. Bibeln har blivit omskriven och översatt hur många gånger som helst sedan originalet, som för övrigt är gammal som (och äldre än) gatan. Och med tanke på hur mycket ”som står i Bibeln” som man inte längre anser vara up to date och inte efterföljer borde det vara dags att ramsan om att homosexualitet är synd går i graven.

11 reaktioner till “kyrkans bullshit

  1. Finns så mycket dubbelmoral i bibeln att jag inte kan förstå hur någon tar det seriöst. Lite exempel på dubbelmoralen:5:te budordet: Du skall inte dräpa.Andra moseboken 31:14"Ni ska hålla sabbaten, den ska vara helig för er. Den som vanhelgar den ska straffas med döden. Var och en som utför något arbete på sabbaten ska utstötas ur sitt folk. Sex dagar får arbete utföras, men på den sjunde dagen är det sabbat, en sabbatsvila helgad åt Herren. Var och en som utför något arbete på sabbatsdagen skall straffas med döden."Femte Moseboken 21:18"Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De ska säga till stadens äldste: »Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.« Då ska alla männen i staden stena honom till döds."Sen med tanke på ditt inlägg om homofobi börjar jag också misstänka att Jesus var gay.

    1. tack så mycket för exemplen! kanske bor det ett litet homo inuti jesus, men vad jag minns var han mer av den åsikten att alla är precis lika mycket värda..

  2. så sant så sant! Kan inte låta bli att ifrågasätta intelligensen hos dom som tror att allt som står i bibeln är sant, inte bara pga att den svenska versionen antagligen har så mycket översättningsfel att inget är ens i närheten likt av det som stod i originalet, utan också för att man måste vara smått rubbad om man tror på trollerikonster som att få vatten att bli till vin och att en man kan bo inuti en gigantisk fisk i några veckor. Jag kan helt enkelt inte bortse från att en mänska som tror på sagorna i bibeln till 100% måste vara mer än lite mentalsjuk.Och ja, det är så otroligt mycket som står i bibeln som vi inte följer, men när det kommer till hatet mot homosexualitet så hålls det fast med näbbar och klor, varför vet jag inte.Människans sätt att använda religion är det verkliga hotet mot mänskligheten, därför tycker jag att det ska slopas helt i offentliga sammanhang och endast ska få utövas i hemmet, ingen annanstans.Dessutom är det inte bara kyrkan som diskriminerar homosexuella när de inte får gifta sig i kyrkan, även staten diskriminerar. Kyrkan hör ju trots allt till staten.

  3. Fortsätt gnälla bara så blir det nog bra nångång ^^ …och det menar jag alltså. Ingen sarkasm. För jag tror inte att det överhuvudtaget hänger ihop med något som står i bibeln längre så mycket som det hänger ihop med vad som blivit ristat i samhällets bildliga stentavlor… orsomething

  4. :) Jag brukar säga åt samtliga homofober: "Tur för er att bibeln skrevs av heterosexuella för annars vore ni in biiig trouble"Haha!

Kommentera

