pirkka- människor

Hur kan man ännu år 2010 se mannen som idealmänniskan och kvinnan enbart som en Pirkka- version av honom? Jag blir så bitter.

6 reaktioner till “pirkka- människor

  1. Ja undrar om fanatiker inte blir blinda i sina egna argument, det där påståendet verkar lite biast. Å andra sidan så är min synvinkel inte neutral efter som jag är en kar, men jag kan helt enkelt inte se bevis för ditt påstående.

    1. fanatiker kan vi börja tala om när människor dödar för det de tror på, där är jag inte riktigt än. jag är lite intresserad av att veta hur mycket herr anonym blundar för omvärlden eller hur stora skygglappar du använder? allting är relativt, och jämfört med många andra delar av världen är finland väldigt jämställt, men det är långt kvar ännu innan man kan kalla vårt samhälle helt jämställt. för att hitta bevis för mitt påstående behöver man inte gräva så väldigt djupt. fenomen som inte kan vara helt obekanta för dig är till exempel att män har högre löner än kvinnor. män sitter på den stora majoriteten av alla toppositioner i samhället och inte helt oväntat vill de ha dit andra män, liknande som de själva. kvinnor har inte samma möjligheter, och är antingen ett hot eller helt oseriös. och jag uppskattar verkligen folk som vågar stå för sina åsikter och inte kommenterar som anonym!

  2. Att man kommenterar som anonym är väll inte samma som att inte stå för sina åsikter, man kan väll stå för sina åsikter lika hårt utan att identifiera sig. I alla fall så är de inte min åsikt utan snarare ett försök att undersöka dina argument.Även om kvinnor traditionellt har lägre medellöner så är jag lite nyfiken på om det är direkt en faktor av diskriminering eller bara att de inte ställer lika hårda krav på lön som män (jag påstår inte att diskriminering inte skulle finnas, det finns alltid undantag). T.ex. så har det visats att kvinnor mycket mer sällan frågar efter löneförhöjning än män, också säkert till viss del för att kvinnor känner ett tryck som arbetande (p.g.a. känslan av diskriminering). Samma argument går att använda för kvinnor i ledande positioner i företagen, visserligen så i de riktigt stora finska företagen finns det rätt så starka traditioner som stör (t.ex. att chefen väljs från nån i styrelsen eller undre ledningen) men jag tror nog att kvinnor som vill konkurrera har lika stor möjlighet.Har du föresten observerat att vår president, premiärminister och partiledare i de största partierna är alla kvinnor? Summa summarum: Är diskriminering en styrande faktor, en kovarierande faktor eller en bifaktor? Jag skulle argumentera att diskriminering är en term som används för att uttrycka en stor del variabler med komplicerade interaktioner och därför inte uttrycker problemet på något vettigt sätt.

  3. Det jag kanske vill åt är att för att du skall bevisa att allmänna tanken är att kvinnor skulle vara sämre så borde du bevisa att det gäller över alla situationer oberoende om det finns en kvantifierbar skillnad mellan kvinnor och mäns prestanda. Detta har jag svårt att se hur det går till, även om jag är mycket öppen till att rättas i det fallet. Man skulle annars kunna dela in en population på vilket sätt som helst och påstå att det finns diskrimination mot ena delen av den populationen om man ser det i något fall.Att det finns saker vi alla är olika bra på är ett faktum. Både på grund av fysiken och tyvärr också vår sociala uppväxt så finns det kvantifierbara skillnader mellan män och kvinnor (i allmänhet, klart det finns undantag).

    1. Angående lönerna tycker jag Sandra svarade ganska bra. Om vi skulle leva i ett helt jämställt samhälle skulle kvinnor inte behöva ställa högre krav för att få samma lön som männen, där borde det helt automatiskt vara lika lön för lika arbete. Det kan stämma att kvinnor mycket mer sällan frågar efter löneförhöjning och det har antagligen sina orsaker. Kvinnor är inte lika eftertraktade på arbetsmarknaden, dels av den orsaken att vi ifall vi skaffar barn oftast är borta från jobbet en längre tid.Jag tror knappast att kvinnor som vill konkurrera har samma möjligheter som män. En kvinna som vill komma någonvart måste jobba hårdare och bevisa sin kompetens mycket mer jämfört med en man i samma position och när hon arbetar sig uppåt blir hon ett hot för männen. Ett tecken på hur "udda" och ovanligt det är med kvinnor på chefspositioner är att man talar om "kvinnliga chefer", hur ofta talar man om manliga chefer? Kvinnor som har kommit högre upp på karriärstegen fungerar lite som en grindvakt. Dels är företaget (eller vad det handlar om) ?jämställt? för att det inte är enbart är män, dels har kvinnan som uppgift att hålla andra kvinnor borta.Att vår president, premiärminister och partiledare är kvinnor låter väldigt bra i teorin, men fungerar det lika bra i praktiken? Och om vi jämför med antal män, hur låter statistiken? Jag tycker inte och har aldrig påstått att kvinnor är sämre män, även fast jag inser att man kan tolka det så. Diskriminering finns alltid, inom alla grupper. Dock har jag egentligen inte talat om diskriminering, även fast det till viss del hör till det här. Om du har läst min blogg tidigare vet du också att jag har tagit upp att män i vissa fall är diskriminerade.

  4. Till "anonym". Du var nyfiken på att få veta om löneskillnaderna mellan män och kvinnor beror på diskriminering, eller på att kvinnor inte ställer lika höga krav som männen. På det vill jag sätta som motargument, att i ett helt jämställt samhälle, skall man väl överhuvudtaget inte behöva vara tvungen att ställa krav på att ha lika lön som männen! Det skall helt enkelt vara självklart. Du vill ha bevis på att kvinnor är underlägsna män, och det finns. Det är bevisat att kvinnor får kämpa för att få samma status som män i dagens samhälle, och ändå når de flesta inte så långt. Kvinnor är tvungna att bevisa att de är kvalificerade som chefer etc. Är inte det diskriminering?Och faktum är att, trots att 60% mer kvinnor tar högskolestudier, har största delen av landets arbetsplatser ( ca 90%) manliga chefer! Vad beror det på? Vi är långt ifrån ett jämställt samhälle. Både män och kvinnor är undertryckta, och alla förlorar på att ha det som vi nu har!

Kommentera

