homosexualitet i kyrkan, igen

Vem tycker att homosexuella inte borde få gifta sig i kyrkan, och varför?

14 reaktioner till “homosexualitet i kyrkan, igen

  1. Skulle det inte vara jättebra att homosexuella skulle bilda en egen religion där det är "fel" att vara heterosexuell? Då skulle väl alla vara nöjda och glada, eller?

  2. Det är fel att hänvisa till bibeln i denna fråga, eftersom det är en självklarhet att homoäktenskap inte bör stödjas. Det kan man tänka ut med sunt förnuft, utan bibelns hjälp. Detta skulle aldrig ha blivit på tapeten om bara media hållit inne med att skriva om homosexuella. Dessa skriverier och lögner kom att förvirra människor ( främst ungdomar)så att de började tro på något sådant. Det värsta är att man märker att det blir mer och mer som ett ideal, precis som skönhetsidealet, och människor mår inte bra av att tro att de måste vara homo för att passa in. Om vi börjar godkänna homoäktenskap tar detta ett stort språng och vi sätter oss själva i skiten. Människor är förvirrade! Om ingen annan tänker göra något är det upp till kyrkan att vara stark och lägga sig emot. Detta kan inte fortsätta!

    1. får jag fråga hur det kommer sig att homoäktenskap inte bör stödjas? och vad är det man borde kunna tänka ut med sunt förnuft egentligen? är det befruktning och barnavlande du syftar på? det finns inte en chans i världen att jordens befolkning skulle dö ut bara för att man tillåter homoäktenskap, och jag lovar dig att homosexuella fortsätter att existera och leva fastän de inte får gifta sig i kyrkan.att det blir ett "homoideal" tror jag inte heller ett dugg på. visst finns det människor som påstår att det är "inne att vara lite gay" bara för att många plötsligt har kommit ut med en annan sexualitet än den heterosexuella. men det är jag helt säker på att inte handlar om något ideal, eller försök att vara inne, utan mer att ju fler som kommer ut, desto lättare blir det för en själv. det är aldrig enkelt att vara först, det är mycket lättare om man får gå i någon annans redan upptrampade fotspår. det säger sig själv. vårt samhälle är otroligt heteronormativt, och jag tror inte överhuvudtaget att människor "tror att de måste vara homo för att passa in", snarare är det nog så att man tror att man måste vara hetero för att passa in, och att vissa därför ignorerar ignorerar sin sexualitet och låtsas vara något de inte är. och om man inte kan vara sig själv, vem tusan ska man vara då?

  3. ..kanske helt enkelt för att kyrkan tagit en sådan ställning? Så länge kyrkan själv inte tycker att det är okej för dem att gifta sig där, så skall de ju inte heller få det. Om detta skulle ändra sig så är det ju helt annan sak, men det är väl upp till.. öh.. det beslutsfattande organet inom kyrkan att bestämma det.Personligen har jag inte så mycket att säga om homosexuella äktenskap, eller om äktenskap för den delen.

    1. för det första tycker jag det är lite oväsentligt och onödigt att blanda in djur, när det är människor vi pratar om. för det andra anser jag inte att bigami går att jämföra med en sexualitet. men varför ska det vara skillnad på människor och människor bara för att de har olika sexualiteter?

  4. Jag har inget emot homosexuella som personer. Men att de skulle få gifta sig i kyrkan är emot all logik tycker jag. Om man ser till bibeln så visar den klart och tydligt att homosexuellt handlande är fel. Borde inte kyrkan ha bibeln som grund? Om homosexuella får gifta sig i kyrkan, så visar det bara hur lite kyrkan egentligen bryr sig om bibeln och hur mycket viktigare det är med människors egna åsikter. Vad nu folk håller på med är deras ensak, men jag tycker det är motsägelsefullt om de får gifta sig i kyrkan rent teoretiskt.Men det här med homosexualitet har nog blivit lite av en modefluga till viss del. Sen kan man ju också börja fundera på hur barn som växer upp i ett sådan familj påverkas.

    1. Där har du faktiskt en bra point tycker jag, att kyrkan bryr sig mer om människors egna åsikter än om bibeln ifall homosexuella får gifta sig i kyrkan. Men vad jag inte förstår är varför det är just homosexualiteten som kyrkan hakar upp sig på, när det finns mycket annat i bibeln som det ses mellan fingrarna på?Att homosexualitet har blivit lite av en modefluga kan jag inte hålla med om. Jag tror att det är så, som jag kommenterade här tidigare, att orsaken till att det kanske verkar som att det är mode att vara gay är att det är lättare att komma ut när man inte är ensam. Jag tror faktiskt att det är väldigt få som skulle vilja vara homosexuella om de får välja, det medför mycket motgångar. Att det kanske är lite modefluga att testa saker med det egna könet, det har jag inget att kommentera om, förutom att det inte handlar om en sexualitet. Undersökningar som har gjorts visar inte på att barn som växer upp i regnbågsfamiljer skulle påverkas negativt. Det som kanske sticker i ögat är att barn till homosexuella föräldrar skulle bli mobbade, men det handlar ju i grund och botten om hur andra barn blir uppfostrade till att acceptera och förstå det som sticker ut från normen. Och mobbning kan man råka ut för av vilken orsak som helst, så mobbning som argument håller inte i det här fallet.

  5. Fan vad folk är negativa här, helt sjukt.Jag fattar inte varför homosexuellas rätt till giftemål ens ifrågasätts när det är en självklarhet att de ska få gifta sig, vad gnäller folk om? det visar bara på hur folk fortfarande tänker på vad folk har mellan benen och vad de gör i sängkammaren, mer än på själva MÄNSKAN. att ta bibeln som argument till att homopar inte ska få gifta sig är ju bara skrattretande, kyrkan och vårt samhälle har slutat följa bibelns nonsens för länge sedan, det är dags att komma vidare i den här frågan också. nej jag blir så jävla förbannad på den här debatten att jag nästan har lust att flytta till fast Ungern (där homoäktenskap varit tillåtet sedan 1995, btw) och komma ifrån det här bibelbältet de kallar österbotten. för mig är frågan solklar, vill två män eller två kvinnor gifta sig, låt dom för tusan göra det då, fattar inte varför folk skulle få svårare att sova om nätterna för det.

  6. Jag kan inte låta bli att kommentera det "Någon" kommenterade här tidigare. Visst bör kyrkan följa bibeln, men man måste också tänka på att tiderna förändras och man vet mer idag än vad man gjorde för flera tusen år sedan. Man måste ställa sig kritisk till vissa saker som inte längre är möjliga att följa, t.ex. det som gäller slaveri, homosexualitet osv. Sedan att det är en modefluga är det dummaste jag har hört. Som gay vet jag att det inte alltid är lätt att inse att man är homosexuell och att komma ut. Det är en process som man gärna skulle vilja slippa eftersom det finns sådana fördomar i vårt samhälle. Men det är en del av ens identitet. Att lossas att man är hetero när man inte är det gör att man spelar någon annan hela sitt liv. Man mår dåligt helt enkelt och det är bättre att komma ut och få vara sig själv. Så för att göra det klart: INGEN väljer att BLI homosexuell i detta heterocentrerade samhälle! Ingen lägger sig "för skojs skull" ner naken på marken så att folk får komma och spotta på en!

  7. Kyrkan har ju valt att inte följa bibeln så ordagrant numera. Åtminstone i våran evangelisk-lutherska kyrka i Finland har ju en hel del skruvats ner på.. Men då är det kyrkan som valt vilka delar som inte bör följas så strängt, no? Så länge det nu är så att kyrkan själv inte vill tillåta just detta så kommer det ju inte att gå.. men basta på det att detta kommer att ändras. Hur kyrkan väljer att tolka, eller följa, bibelns lärningar om detta, kommer att ändras, precis som kyrkan valt att göra likadant gällande en hel del annat. Durp

Kommentera

